Anmäl dig till vårt nyhetsbrev | Handplockade tips direkt i din inkorg

Typ: Nyheter

5 min läsning • 2024 • Bokföring/Redovisning

Deklaration 2024 – alla viktiga deklarationsdatum för aktiebolag

Vill du undvika böter och onödiga kostnader? För ditt aktiebolag är tiden för inlämning av er deklaration och betalning av kvarskatt under 2024 av yttersta vikt för att undvika kostsamma påföljder. I denna artikel har vi listat de deklarationsdatum och reglerna som gäller för att hålla just ditt företag på banan. 

En yrkeskvinna vid en dator som arbetar med deklaration och deklarationsdatum för aktiebolag.

Med avgörande deklarationsdatum som närmar sig och potentiella kostnadsfällor vid varje krök, är det viktigare än någonsin att ha koll på de kritiska tidsfristerna för inlämning av deklaration och betalning av restskatt. I denna artikel bryter vi ner det komplexa skattelandskapet till tydliga, hanterbara steg, för att säkerställa att ditt företag inte bara undviker onödiga böter och räntekostnader men också optimerar sin ekonomiska planering.  

Aktiebolag har flexibla inlämningstidpunkter

Aktiebolag kan lämna in sin inkomstdeklaration vid fyra olika tillfällen under året. Dessa tidpunkter varierar beroende på bokslutsdagen, vilket ger företag en viss flexibilitet när det gäller att anpassa sig till sina egna tidtabeller och behov. 

 

Har du koll på dessa olika tidpunkter för inlämning och betalning kan du bättre planera din ekonomi och likviditet på ett mer effektivt sätt. 

Betala restskatten i tid och slipp extra kostnader

Om du betalar din restskatt för sent, kan det tillkomma räntekostnader. För att undvika detta är det bra att betala in en extra summa i förväg om du tror att du kommer behöva betala restskatt. 
 
För företag med kalenderår som räkenskapsår börjar kostnadsräntan på skattekontot räknas från februari. Detta inträffar om du har betalat för LITE preliminärskatt under 2023 och har mer än 30 000 kronor att betala när den slutliga skatten dras på skattekontot i mars 2025.  
 
Skatteverkets räntor har två nivåer av kostnadsränta: låg och hög. Den låga räntan gäller vid anstånd, slutlig skatt eller om delar har överlämnats till Kronofogden. Den höga räntan börjar löpa om en betalning inte är registrerad på skattekontot vid förfallodagen eller om det har skickats ut krav för betalning och ingen betalning sker, vilket kan leda till att skulden överlämnas till Kronofogden.  
 
Från och med den 1 augusti 2023 är den s.k. låga räntan 5%, och den höga räntan är 20%. Det innebär att många företag riskerar höga kostnadsräntor när de ska betala resterande delar av den slutliga skatten i mars.

Gör så här för att minimera räntekostnaderna

– Se till att betala in pengarna redan nu till skattekontot

– Sätta en utbetalningsspärr på skattekontot för motsvarande belopp (så att Skatteverket inte betalar ut pengarna igen)

– Se över hur mycket preliminärskatt ni betalar i år i förhållande till ert budgeterade resultat

Behöver en preliminär inkomstdeklaration upprättas så att ni inte riskerar att betala för mycket eller för lite? På så vis kan du sprida ut likviditeten bättre istället för att behöva betala ut en stor klumpsumma vid ett tillfälle.

– Skicka in preliminära inkomstdeklarationer för att betala mer preliminärskatt

Två affärspersoner går igenom deklarationen på en laptop, diskuterar deklarationsdatum i en kontorsmiljö med en blå soffa och växter i bakgrunden.

Inlämning av deklarationen

Aktiebolag har fler inlämningstidpunkter för inkomstdeklarationen än privatpersoner. Datum för inlämning styrs av bokslutsdagen och varierar beroende på när räkenskapsåret avslutas. De här datumen gäller för dig som avslutat räkenskapsåret: 

 

Maj – juni 2023: Senast inlämning den 15 januari 2024.

 

Juli – augusti 2023: Senast inlämning den 2 april 2024.

 

September – december 2023: Senast inlämning den 1 augusti 2024.

 

Januari – april 2024: Senast inlämning den 2 december 2024.

 

Maj – juni 2024: Senast inlämning den 15 januari 2025.

Betalning av kvarskatt för att undvika kostnadsränta

För att undvika den extra kostnaden som kostnadsränta på restskatt innebär, är det viktigt att företag betalar in dessa belopp i god tid. 

 

Skatteverket har infört ett system som tillåter företag att följa en betalningsplan som anpassar sig efter storleken på deras restskatt.

 

Betalningsdatumen skiljer sig åt beroende på om restskatten är över eller under 30 000 kronor, vilket innebär för företag med en större restskatt att de behöver betala snabbare, medan de med en mindre summa har lite mer tid på sig. Strukturen är avsedd att underlätta för företag att strategiskt planera sina ekonomier och skapa en smidigare betalningsprocess. 

 

Det är viktigt att vara uppmärksam på dessa datum, särskilt med tanke på den nuvarande kostnadsräntan som kan variera från 5 procent upp till 20 procent. Här följer de aktuella datumen för när fyllnadsinbetalningar behöver göras, beroende på restskattens storlek och ditt företags bokslutsdatum. 

 

 

Fyllnadsinbetalning när kvarskatten är över 30 000 kronor när företaget bryter räkenskapsår i någon av dessa perioder:

 

September – december 2023: Senast den 12 februari 2024. 

 

Januari – april 2024: Senast den 12 juni 2024. 

 

Maj – juni 2024: Senast den 12 augusti 2024. 

 

Juli – augusti 2024: Senast den 14 oktober 2024. 

 

 

Fyllnadsinbetalning när kvarskatten är högst 30 000 kronor:

 

September – december 2023: Senast den 3 maj 2024.

 

Januari – april 2024: Senast den 3 september 2024.

 

Maj – juni 2024: Senast den 4 november 2024.

 

Juli – augusti 2024: Senast den 3 januari 2025.

Då ska betalning av slutskatten göras

Om kvarskatten inte betalas enligt ovanstående tidpunkter kommer den att generera kostnadsränta. Tidpunkten för slutbetalning varierar beroende på när företaget ska lämna in sin deklaration, men kvarskatten måste alltid betalas inom 90 dagar från beslutsdatumet för slutlig skatt. Nedan hittar ni tidpunkterna för slutbetalning.

 

 

Det här gäller för företag som bryter räkenskapsår i någon av dessa perioder:

 

September – december 2022: Senast den 12 mars 2024. 

 

Januari – april 2023: Senast den 12 juli 2024. 

 

Maj – juni 2023: Senast den 12 september 2024. 

 

Juli – augusti 2023: Senast den 12 november 2024. 

 

September – december 2023: Senast den 12 mars 2025. 

 

Januari – april 2024: Senast den 14 juli 2025. 

 

Maj – juni 2024: Senast den 12 september 2025. 

 

Juli – augusti 2024: Senast den 13 november 2025. 

 

 

Att hålla reda på dessa viktiga datum för inlämning och betalning är avgörande för att säkerställa att ditt aktiebolag uppfyller sina skattemässiga skyldigheter och undviker onödiga kostnader och straffavgifter. Se till att ha en noggrann och uppdaterad ekonomikalender för 2024. Lycka till! 


 

Vanliga frågor och svar

Sista datum för inkomstdeklaration beror på ditt företags räkenskapsår. Beroende på ditt företags bokslutsdatum varierar inlämningsdatumen. Exempelvis, för bokslut mellan juli-augusti 2023 är deadline den 2 april 2024, och för bokslut mellan september-december 2023 är det den 1 augusti 2024​.

När ska mitt aktiebolag deklarera?
För aktiebolag är förseningsavgiften 6 250 kronor. Företaget kan få upp till 3 förseningsavgifter för samma inkomstdeklaration som inte är lämnad i rätt tid. Totalt kan alltså ett aktiebolag få betala 18 750 kronor i förseningsavgifter.

Vad händer om vi inte deklarerar i tid?

Aktiebolag kan göra avdrag för alla verksamhetsrelaterade kostnader. Hur man gör detta praktiskt beror oftast på företagets specifika finansiella situation och bransch. Det är bäst att konsultera med en revisor eller skatteexpert när det gäller avdrag.

Vilka avdrag kan vårt aktiebolag göra?

Inkomstdeklaration lämnas av aktiebolag och ekonomiska föreningar, antingen digitalt via Skatteverkets e-tjänst eller via ett deklarationsprogram som kan skapa SRU-filer för filöverföring​.

Hur lämnar vi inkomstdeklarationen?

Ja, du kan utse någon som deklarationsombud. Detta görs genom e-legitimation i Skatteverkets e-tjänst Ombud och behörigheter

Kan någon annan deklarera för vårt företag?

Om ni behöver mer tid kan ni ansöka om anstånd senast den 2 maj via Skatteverkets Mina sidor eller via telefon.

Vad gör vi om vi behöver mer tid för att deklarera?
Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?

6 min läsning • 2024 • Bokföring/Redovisning

Kostnadseffektivt & tidsbesparande
Så bygger du den bästa ekonomifunktionen

Att göra besparingar av både tid och pengar är väl på allas agenda, alltid? Strävan efter en kostnadseffektiv och tidsbesparande ekonomihantering är ju trots allt centralt för alla företag, och tänk om det fanns ett sätt att spara 95% av tiden företag lägger på att sköta sin ekonomi — vad skulle inte det innebära i kronor på sista raden?

 

Well, we got good news for you! Det finns nämligen flera sätt att göra besparingar av tid och pengar, med direkt effekt! I den här artikeln kan du läsa om hur du kan spara 30,000 kr i månaden med en modern ekonomifunktion.

Skala upp bolaget & ner den ekonomiska administrationen

Söker du vägar att effektivisera din tid och samtidigt skära ner på kostnader? För varje företagsledare är tidsbesparing lika viktigt som kostnadskontroll. Föreställ dig effekten av att minska tiden för ekonomisk administration med upp till 95%. Vilken betydande skillnad skulle inte det göra för ert resultat? 

 

Effektiv ekonomihantering är kritisk för framgång. Kan du slippa lägga dyrbar tid på ekonomisk administration, och istället genom automatiserade processer och ett outsourcat ekonomiteam, frigöra värdefull tid för dig som ekonomiansvarig, har vi kommit långt.

 

Det är lätt att tro att ekonomiavdelningen behöver växa för att företaget växer, men så behöver inte alltid fallet vara. Titta på vår kund The Stellar Collective – Sveriges snabbast växande IT-konsultbolag. De omsätter en kvarts miljard och är över 50 anställda, med enbart en person på ekonomiavdelningen. Enligt dem så är det PE Accounting:s system som underlättar verkligen deras ekonomiska administration.

 

För att inte behöva växa ekonomifunktionen och sitta i en överblommad systemflora är rådet till dig som vill bygga en modern ekonomifunktion; att samla alla ekonomiverktyg i ett system. Vi snackar lönehantering, utläggshantering, redovisning, leverantörsfakturor, kundreskontra, tidrapportering – rubbet – i en plattform. Det ger dig alla möjligheter att automatisera dina ekonomiprocesser vilket sparar dig massor av tid och ger dig betydligt bättre kontroll. Väljer du även att använda en leverantör som erbjuder en fullservicelösning för löne- och ekonomihantering så slipper du dessutom att anställa fler på ekonomiavdelningen bara för att företaget växer, för ekonomikonsulterna ingår i kostnaden!

 

Läs mer om ekonomi- och lönetjänsten där ekonomikonsulter ingår i den fasta månadskostnaden

Affärskvinna med laptop ser på finansiella resultat, som illustrerar kostnadseffektivitet och ökad lönsamhet i företaget.

Så mycket tid & pengar sparar du med hjälp av automation: 30K

Skala ner administrationen och skala upp bolaget – det ska faktiskt gå att lyckas med det ena utan att utesluta det andra. Med hjälp av automation, fullservicelösningar och digitala processer kan företag faktiskt göra stora besparingar i både tid och kostnader.  

 

En annan kund till oss, SaaS-bolaget Minna Technologies, la drygt 40% av sin tid på bokföring och ekonomisk administration. Efter att de bytt till vår ekonomi- och lönetjänst la de 95% mindre tid på bokföring, vilket ju låter jättebra! – men vad innebär det på sista raden? Låt oss demonstrera: 

 

Utan att veta vad CFO faktiskt tjänar i timmen, men vi förutsätter att han har schysst betalt ≈ 60,000 kr i månaden, dvs. drygt 500kr/h inkl. sociala avgifter. Med hjälp av PE’s system och ekonomitjänst lägger han nu 95% mindre tid på bokföring, och innan la han drygt 40% av sin arbetstid på bokföring. Vilket betyder att Minna Technologies sparar i runda slängar 30,000 kr i månaden med PE. Otroligt? Nä, troligt – för så här har vi räknat: 

Minna Technologies initiala tid på bokföring per månad:

160 timmar × 40% = 64 timmar

Minna Technologies initiala kostnad för bokföring per månad:

64 timmar × 500 kr per timme = 32,000 kr

Deras nya kostnad för bokföring per månad:

3,2 timmar x 500 kr per timme = 1,600 kr

Tiden de spenderar på bokföring efter att ha reducerat den med 95%:

64 timmar × 5% = 3,2 timmar

Genom att lägga 95% mindre tid på bokföring sparar de 30,400 kr per månad (32,000 kr − 1,600 kr = 30,400 kr).

 

Mer om detta samarbete kan du läsa här! 

Vill du veta vad du kan spara med PE?

Här har du PE-ekvationen

PE-ekvationen beräknar kostnadseffektivitet i bokföring, med indikation på 40-95% tidsbesparing för kunder.

Gör kostnadsbesparingar genom helhetslösningar & outsourcad ekonomifunktion

Minska din systemflora

Du ska kunna gå från fem anställda till femhundra anställda, utan att behöva byta system eller anställa mer personal på ekonomiavdelningen. Det finns automatiserade ekonomi-och lönesystem som har alla ekonomiverktyg i systemet redan från början, där till och med kostnaden för ekonomikonsulterna är inkluderat i tjänsten! En sån lösning gör att du inte behöver uppdatera din tech-stack bara för att ditt företag växer, utan att du faktiskt kan slimma din systemflora ytterligare! 

Tillgång till specialiserad expertis utan att anställa

En effektiv strategi för företag som siktar på att öka effektiviteten och minska på kostnader är att outsourca delar av ekonomiavdelningen. Det hjälper företag att minska utgifterna avsevärt för löner och sociala avgifter, samtidigt som de får tillgång till specialiserad expertis utan behovet av att permanent anställa specialistkompetens inom varje finansiellt område. En sån lösning underlättar även flexibiliteten att skala upp eller ner ekonomiska resurser i takt med att företagets behov förändras, vilket gör det möjligt att anpassa sig smidigt till marknadens dynamik utan att genomgå omfattande interna omstruktureringar. 

 

Med en helhetslösning för ekonomihantering säkerställer du inte bara en kostnadseffektiv drift men även en fördjupad insikt och kontroll över företagets finansiella hälsa. Genom att centralisera dessa funktioner frigörs värdefull tid och resurser, som istället kan allokeras mot företagets kärnverksamheter och tillväxtinitiativ. 

Två kollegor spelar bordtennis på kontoret, symboliserar ekonomi som är kostnadseffektivt och tidsbesparande med text som lovar 'Stäng månaden 80% snabbare' för arbetsbesparing.

Så här gör du snabba kostnadsbesparingar med PE Accounting

Den oftast mest kostsamma utgiften är personal – och tänk om den personalen la 40% av sin arbetstid på något som hade kunnat automatiserats? Vad bra det hade varit! 

 

Det är bevisat att våra kunder lägger mellan 40–95% mindre tid på ekonomisk administration tack vare vår tjänst. Därför säger vi ofta: “låt personen göra mer värdeskapande uppgifter som gynnar företagets väg framåt istället för sånt som kunnat automatiserats bort”. Och det är ju inte mer än sant. 

 

En annan stor fördel med att använda oss, är att du inte behöver anställa fler på ekonomiavdelningen på en lång tid fram över och att du även i många fall kan slimma ner befintlig avdelning. I kostnaden för vårt ekonomi- och lönesystemet ingår nämligen ett helt ekonomiteam som tar hand om all din ekonomiska administration, helt kostnadsfritt. Teamet hos oss består av ekonomer och specialister inom lön eller koncern som arbetar dedikerat med just din ekonomi. Vilket gör att du som är ekonomiansvarig kan lägga din tid på mer värdeskapande uppgifter, som strategiarbete, prognostisering och analysering av data.  

 

Ett tydligt exempel på hur en integrerad plattform inte bara förenklar utan också effektiviserar hela företagets ekonomihantering är SaaS-bolaget Voyado.

 

Företaget gick från att hantera ekonomin i sju olika system för att till endast ett, tack vare PE Accounting.

Mer om det samarbetet kan du läsa här! 

Skärmbild av PE Accounting app och webbsida som visar ekonomiöversikt, betonar kostnadseffektiva och automatiserade processer.

7 sätt att göra snabba besparingar

Ställ dig frågan: Vad kan du automatisera, vad vill du slippa göra själv, hur mycket tid kan du spara om dessa moment försvinner och vad skulle du kunna göra med tiden och pengarna som blev över? 
Nedan listar vi sju besparande effekter du kan få med vår ekonomi- och lönehantering, redan imorgon: 

Ett inlogg, ett pris! Spara både tid och pengar genom att samla alla program du behöver för att sköta företagets ekonomi och löner i ett system.

Automatisering sparar dig hutlöst mycket tid (upp till 95% mindre tid på bokföring) och hjälper dig att ta välgrundade, smarta beslut från realtidsuppdaterade underlag (stäng månaden 80% snabbare)

Ett system med all funktionalitet du behöver för att växa. Gå från 5 till 500 anställda utan att behöva uppdatera tech-stacken. Allt du behöver finns redan i systemet!

Optimera ekonomiavdelningen och lägg tiden på mer värdeskapande arbetsuppgifter, så sköter ekonomiteamet och systemet från oss administrationen.

Automatisera bort den mänskliga faktorn och minimera misstag. För misstag kan bli väldigt kostsamma!

Inga rörliga kostnader. Ekonomikonsulttimmarna ingår i den fasta månadskostnaden för systemet. Säger ju sig självt, men kan du låsa kostnader undviker du oförutsägbara, dyra utgifter.

Hur mycket kan du spara på att ta rätt beslut, blixtsnabbt? Att strypa en utgift på momangen eller gasa på ett affärsområde, pronto, kan vara avgörande för företagets framtid!

Genom att ha ett system som hanterar alla dina intäkts- och utgiftsflöden i samma gränssnitt kan du i realtid se hur ditt företaget eller koncerns ekonomiska hälsa ser ut, och baserat på det ta snabbfotade välgrundade beslut!

 

Benjamin Franklin sa det bäst: “Time is money”. Och vad kostar mest – tiden du lägger ner på manuellt arbete eller kostnaden för automatiserade processer av samma syssla? Din timlön multiplicerat med timmarna du lägger på manuellt arbete är lika med många Benjamins  och tid som kunde investerats i annat! 💸

 

 

PS. Visste du att vi har marknadens mest automatiserade ekonomi- och lönesystem? Jojomensan, så allt som du annars gör by hand i bokföringen klarar systemet av helt automatiskt. Win-win för plånkan och klockan.

Vanliga frågor och svar

Genom att automatisera företagets ekonomihantering kan ni minska tiden för ekonomisk administration med upp till 95%. Detta ger mer tid för värdeskapande aktiviteter som strategiarbete och analys, samtidigt som det reducerar risken för mänskliga fel och effektiviserar beslutsprocesser.

Vad är de största fördelarna med att automatisera företagets ekonomihantering?

Våra kunder upplever en tidsbesparing av sitt administrativa arbete med i genomsnitt 40%, men flera kunder – som exempelvis Minna Technologies – har upplevt en tidsbesparing på 95% av tiden de innan lagt på bokföring.

Hur mycket tid kan ett genomsnittligt företag förvänta sig att spara genom att använda PE Accounting?

Genom att samla alla ekonomiverktyg i ett system, med allt från lönehantering till redovisning, kan företag undvika onödiga systemkostnader och minska behovet av att anställa ytterligare personal på ekonomiavdelningen.

På vilket sätt bidrar en integrerad ekonomiplattform till kostnadsbesparingar för företag?

Absolut, även små företag kan dra stor nytta av vårt system. Det är utformat för att göra det enkelt att skala. Företag kan gå från 5 till 500 anställda, utan att behöva byta system eller anställa mer personal.

Kan små företag också dra nytta av ekonomi- och lönehanteringssystem för att spara tid och kostnader?

Vanliga misstag inkluderar ”över-komplexa” systemfloror, manuell hantering av ekonomiska processer och ineffektiv resursanvändning. Genom att automatisera och centralisera, kan dessa misstag undvikas.

Vilka är de vanligaste misstagen företag gör i sin ekonomihantering som leder till onödiga kostnader?

Använd formeln: (Din timkostnad inkl. sociala avgifter) x (tiden du lägger på bokföring) för att få en uppfattning om din nuvarande kostnad, och jämför sedan detta med de potentiella besparingarna som vårt system erbjuder.

Hur kan jag beräkna potentiella besparingar för mitt företag med ert system?

Ja, exempelvis SaaS-bolaget Voyado och Minna Technologies har båda upplevt betydande besparingar i både tid och kostnader genom att använda vårt system.

Finns det exempel på företag som lyckats minska både tid och kostnader genom ert system?

De mest effektiva funktionerna inkluderar automatisering av bokföringsprocesser, integrerad hantering av löner och leverantörsfakturor samt realtidsuppdaterade rapporter för snabba beslut.

Vilka funktioner i ert system är mest effektiva för att minska tid på bokföring och ekonomisk administration?

Vårt system följer strikta säkerhetsprotokoll och använder avancerad kryptering för att skydda ekonomiska data. Vi garanterar högsta möjliga integritet och säkerhet för våra kunders information.

Hur hanterar ert system säkerheten och integriteten i ekonomiska data?

Vi erbjuder omfattande support och utbildning för att säkerställa att våra kunder får maximalt utbyte av systemet. Vårt dedikerade team av experter står redo att hjälpa till med allt från installation till löpande användning.

Vilken support och utbildning erbjuder ni för att försäkra att företag får maximalt utbyte av ert system?
Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?

4 min läsning • 2024 • Bokföring/Redovisning

Månadsbokslut
Nyckeln till rekordsnabba årsbokslut

Bli klar med årsbokslutet på under 30 dagar och upptäck konkurrensfördelen med månadsbokslut! I dagens snabbföränderliga affärsvärld är det avgörande för sin CFO, ekonomiansvarig och ledning att ha tillgång till aktuell och korrekt finansiell information. Här står månadsbokslut som en central pelare i att få tillgång till relevant data, och ska inte bara ses som en bokföringsaktivitet utan som en strategisk resurs för beslutsfattande. Med vår omfattande guide och månadsbokslut checklista, får du som CFO eller ekonomiansvarig tillgång till värdefulla verktyg för att effektivisera denna viktiga process. Lär dig mer om varför månadsbokslut är så värdefullt för företag och hur du som ekonomiansvarig med rätt verktyg kan effektivisera den processen!

Affärskvinna genomför en månadsbokslut checklista med hjälp av färgglada post-it-lappar på ett glasvägg i ett kontorslandskap, symboliserar planering och organisering för månadsbokslut.

Därför borde månadsbokslut vara standard för alla företag

Även om det inte finns ett lagkrav på månadsbokslut, är det en oerhörd tillgång för alla som eftersträvar en effektiv och problemfri årsredovisning. Att avsluta året snabbt och korrekt är inte bara en tidsbesparing; det är en strategisk fördel. 

 

Månadsbokslutet ger dig en klar bild av hur företaget mår varje månad, vilket inte bara ger trygghet och kontroll över företagets ekonomi året om, utan också fungerar som en grund för proaktivitet och bättre beslutsfattande baserat på aktuella och korrekta siffror – som att snabbt identifiera och korrigera kurs efter eventuella avvikelser eller nedåtgående trender. Detta proaktiva tillvägagångssätt minimerar risken för obehagliga överraskningar vid årets slut och banar väg för en effektiv och strukturerad process för årsredovisningen. 

Månadsbokslut i ekonomisystem från PE Accounting med översikt av transaktioner på 5 123 726 SEK på en dator och en mobilapp visar en lönespecifikation på 37 578 SEK, inkluderar grafik över kostnader per anställd och ackumulerat resultat, samt en ikon för nedladdning av PDF.

Stäng månaden 80% snabbare genom att samla allt i samma system

Att navigera genom ett månadsbokslut kan vara en tidskrävande process, särskilt om du hanterar företagets lön och ekonomi i flera olika system. Ett månadsbokslut kan vara ett arbete som sträcker sig över två-tre veckor, en situation som varken styrelsen eller företagsägarna finner optimal. Den typen av beslutsunderlag eftersträvas ofta att kunna få tillgång till mycket snabbare, gärna helst inom bara några få dagar. 

 

Ett riktigt bra exempel på effektivisering av månadsbokslut kommer från Erica Sandelin Ekelund, CFO på Voyado, som lyckades minska tiden för att stänga månaden från 15 arbetsdagar till endast 3 arbetsdagar. Hemligheten? Konsolidering av alla processer och data i ett enda system, vilket öppnar upp dörren för att få marknadens mest automatiserade ekonomiprocesser och data i realtid!

 

Genom att integrera rätt teknik och grad av automatisering i din bokföringsprocess, kan tidskrävande manuella uppgifter minimeras eller elimineras helt. Vilken inte bara snabbar upp processen betydligt utan också reducerar risken för mänskliga fel.  
 
I en tid där snabbhet och noggrannhet är avgörande för konkurrenskraft, blir rätt systemstöd inte bara en lyx utan en nödvändighet.

Affärsman från PE Accounting i modern kontorsmiljö bär en dator, framför en digital display med siffror från månadsbokslut som visar 9 157 090 SEK, en minskning med 3%, och externa intäkter på 953 250 SEK, en ökning med 8%.

Fyra fördelar med månadsbokslut

Upptäck trender eller nedgångar snabbt

Ett av de största skälen till att göra månadsbokslut är möjligheten att tidigt upptäckt och korrigering av fel. Detta säkerställer att företagets finansiella rapporter är korrekta och tillförlitliga, vilket är avgörande för att undvika kostsamma misstag över tid. Genom att identifiera och åtgärda avvikelser i ett tidigt skede, kan företag spara tid och resurser, vilket i sin tur främjar en mer stabil ekonomisk grund.

Förbättrad finansiell översikt och likviditetsstyrning

Månadsbokslut ger en regelbunden och detaljerad översikt över företagets ekonomiska hälsa. Detta underlättar för bättre likviditetsstyrning, vilket är kritiskt för att upprätthålla den dagliga verksamheten och stödja strategiska investeringar. Med en kontinuerlig inblick i inkomster och utgifter kan ledningen effektivt planera för framtiden och fatta välgrundade beslut.

Effektivare förberedelse för årsbokslut och revision

En annan fördel med månadsbokslut är dess roll i budgetkontroll och prognosarbete. Det tillåter företag att jämföra faktiska prestationer med budgeterade förväntningar regelbundet och göra justeringar där det behövs. Detta är särskilt viktigt i en dynamisk marknad där förmågan att snabbt anpassa sig till förändrade förhållanden kan vara avgörande för ett företags framgång.

Bättre budgetkontroll och prognosarbete

Månadsbokslut förenklar även processen för årsbokslut och revision. Genom att hålla bokföringen kontinuerligt uppdaterad minskas den arbetsbörda och stress som ofta är förknippad med årsavslut. Detta kan leda till en mer kostnadseffektiv och smidig revisionsprocess.

Banner för nedladdning av månadsbokslut checklista med en eftertänksam affärsperson som omslagsbild.
Fyll i formuläret för att ladda ner checklistan

Förnamn(Obligatoriskt)

Genom att skicka in formuläret godkänner du vår Integritetspolicy

Låt PE Accounting göra månadsboksluten åt dig – kostnadsfritt!

För att underlätta processen med månadsbokslut erbjuder vi en tjänst som ingår i den fasta månadskostnaden som du betalar för systemet. Som kund till oss får du hjälp från ditt personliga team ekonomer med all löpande bokföring – vilket inkluderar månadsbokslut året runt. Så nu kan du lägga din tid på prognostisering, analys och strategi. Bra, va?! 

 

Vår tjänst säkerställer att dina månadsbokslut genomförs regelbundet och effektivt, vilket ger dig som kund en stor konkurrensfördel genom förbättrad finansiell insyn och kontroll. För SaaS- och konsultbolag som vill ta del av branschens best practice inom ekonomiprocesser och teknik är PE Accounting en given partner att ha med på resan.


Är du intresserad av att effektivisera ditt företags ekonomi? Gå gärna in och kika på något av våra kundcase och upptäck hur över 20 000 användare på över 2 000 svenska SaaS- och konsultbolag växer tillsammans med oss.

Vanliga frågor och svar

Månadsbokslut är en process där företag regelbundet, oftast varje månad, sammanställer och granskar sin finansiella information. Det innebär att samla in och verifiera alla ekonomiska transaktioner, genomföra bokföring och justeringar, samt granska och analysera den ekonomiska data för att få en uppdaterad överblick över företagets ekonomiska hälsa. Månadsbokslutet används för att säkerställa att företagets finansiella rapporter är korrekta och tillförlitliga, och fungerar som en grund för beslutsfattande.

Vad är månadsbokslut?

För att genomföra ett månadsbokslut börjar man med att granska det föregående månadsbokslutet för att säkerställa att tidigare noteringar och åtgärder har adresserats. Därefter samlar man in och verifierar alla ekonomiska transaktioner som fakturor, kvitton och banktransaktioner. Vidare inkluderar processen bokföring och justeringar av alla oinbokade transaktioner, uppdatering av kund- och leverantörsreskontra, genomförande av bankavstämningar, och justering för förskottsbetalningar och upplupna kostnader. Slutligen innefattar månadsbokslutet en granskning och analys av finansiella rapporter, såsom balansräkningen och resultaträkningen, samt rapportering och uppföljning till ledning och andra intressenter.

Hur genomför man ett månadsbokslut?

Månadsbokslut är avgörande för företag eftersom det ger en klar och aktuell bild av företagets finansiella hälsa varje månad. Detta ger inte bara trygghet och kontroll över ekonomin, utan är också en grund för proaktivt beslutsfattande och snabb respons på eventuella avvikelser eller nedåtgående trender. Genom regelbundna månadsbokslut kan företag snabbt identifiera och korrigera fel, vilket främjar en stabil ekonomisk grund.

Varför är månadsbokslut viktigt för företag?

Månadsbokslut kan effektiviseras genom att konsolidera alla ekonomiska processer och data i ett enda system. Genom att integrera lämplig teknik och automatisering minimeras manuella uppgifter, vilket inte bara ökar processens hastighet utan också reducerar risken för mänskliga fel.

Hur kan månadsbokslut effektiviseras?

De största fördelarna med regelbundna månadsbokslut inkluderar förbättrad finansiell översikt och likviditetsstyrning, bättre budgetkontroll och prognosarbete, samt en effektivare förberedelse för årsbokslut och revision. Regelbundna månadsbokslut hjälper till att upprätthålla korrekt och effektiv ekonomisk rapportering, ger värdefulla insikter för strategisk planering och underlättar anpassning till dynamiska marknadsförhållanden.

Vilka är de största fördelarna med regelbundna månadsbokslut?

Företag upprättar månadsbokslut för att kontinuerligt ha en detaljerad och aktuell översikt över deras ekonomiska ställning. Detta hjälper i likviditetsstyrning, budgetkontroll, och underlättar proaktivt beslutsfattande. Årsbokslut, å andra sidan, är en årlig sammanställning av företagets finansiella prestationer och är ofta ett lagkrav. Det ger en heltäckande översikt över företagets ekonomiska aktiviteter under ett helt år och är grundläggande för revision, skattedeklaration, och för att informera aktieägare och andra intressenter om företagets ekonomiska hälsa och prestationer. Att kontinuerligt genomföra månadsbokslut underlättar processen för årsbokslut och minskar arbetsbördan och stressen som ofta är förknippad med detta.

Varför upprättar företag månadsbokslut och årsbokslut?
Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?

2 min läsning • 13 februari 2024 • Tillväxt

PE Accounting presenterar starkt resultat och rekordtidig bokslutsredovisning

PE Accounting, en ledande leverantör av ekonomi- och lönetjänster för tjänstebolag, har idag presenterat sitt årsbokslut för 2023. Bolaget redovisar en nettoomsättning på 178 MSEK, en ökning med 25% jämfört med föregående år. Årsbokslutet har slutförts och reviderats redan i januari 2024.

”Vi är glada att kunna presentera ett starkt resultat för 2023,” säger Pontus Björnsson, VD på PE Accounting. ”Tillväxten bekräftar att vårt erbjudande är relevant och attraktivt för tjänstebolag som söker effektiva och flexibla lösningar för ekonomi- och lönehantering.”

 

Effektivt system och starkt fokus på kundnöjdhet
PE Accountings framgångsrika strategi bygger på ett effektivt och innovativt system för ekonomi- och lönehantering. Systemet möjliggör automatisering av tidskrävande processer, vilket ger ökad kontroll och transparens över företagets ekonomi.

 

”Vi har ett starkt fokus på kundnöjdhet och strävar kontinuerligt efter att förbättra våra tjänster,” säger Pontus Björnsson. ”Vi är stolta över att kunna erbjuda våra kunder en modern och effektiv lösning som underlättar deras vardag.”PE Accounting ser optimistiskt på framtiden och är övertygade om att de kan fortsätta att växa och leda branschen

Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?

Utläggshantering behöver inte vara en mardröm

3 min läsning • 8 november 2023 • Utläggshantering

 

 

Utläggshantering är något många sliter med. Och alla är överens om är att det kan och borde fungera smidigare. Ofta blir det en onödig huvudvärk vid slutet av månaden för både anställda och ekonomiavdelningen där mycket onödig tid slösas bort. Som tur är så finns det smartare sätt att hantera utläggshanteringen på idag, så att du kan lägga din tid och energi på mer värdeskapande saker.

Utmaningarna med utläggshantering som släpar

Även om processen kring utläggshanteringen blivit bättre genom åren så finns det fortfarande många utmaningar som ställer till det för både anställda och ekonomifunktionen. När utläggshanteringen inte sker automatiserat och går in i bokföringen så står ni ofta inför följande utmaningar:

 

1. Tidsslöseriet 

Oftast behöver du vänta upp till 48 timmar innan ditt köp dyker upp i affärssystemet och då väljer många istället att vänta med all sin kvittoredovisning till slutet av månaden. Dessutom kan det ibland behövas kompletteringar för att den anställda lämnade in felaktiga eller otillräckliga underlag.

Här går det åt många timmar av urtrist admin-jobb för både ekonomiavdelningen och den anställda. Tid som man helst hade velat lägga på annat som tar företaget framåt.

 

2. Krånglet

Eftersom det tar ett tag innan ditt köp hamnar i ditt redovisningssystem behöver du ha koll på dina papperskvitton, något som inte alltid är så lätt som det låter. Kvitton försvinner, eller hamnar på fel ställe i överlämningen och plötsligt blir det mycket svårare att redovisa köpen när det väl är dags.

 

3. Dålig kontroll 

Manuell kvittohantering gör det svårt för ekonomiavdelningen, eller den som redovisar utläggen, att spåra utläggen och känna kontroll. Att försöka koppla kvitton till rätt köp och veta vem som köpte vad, kan skapa onödig förvirring. Detta är något som hade blivit mycket lättare om hela processen sköttes digitalt och så automatiserat som möjligt.

 

4. Ligga ute med egna pengar 

Om du behöver använda ditt privata kort för köp och sedan redovisa det till företaget så kan du tvingas ligga ute med egna pengar alldeles för länge. Till exempel om kvitton tappas bort, eller om ekonomiavdelningen vill vänta till slutet av månaden med att redovisa alla utlägg.

Detta är några utmaningar som gör utläggshantering till en ”tråkig uppgift” som ingen vill lägga massa tid på. Därför jobbar vi hela tiden med att göra utläggshantering så automatiserad och smidig som möjligt. Vi vill att du ska kunna få kvittot rätt ner i bokföringen i realtid. Då slipper du krångel, du sparar tid och har full kontroll.

Ett smartare sätt att hantera utlägg på

Vi på PE Accounting vill förändra sättet du utläggshanterar. Därför släpper vi nu ett PE-brandat kort där syftet är att utläggshanteringen ska vara en mycket enklare uppgift. Redan idag går alla kvitton direkt in i bokföringen för PE’s integrerade kortlösningar Mynt och Eurocard.

 

Det här gäller för PEs kortanvändare:

  • En enklare utläggshantering i realtid, där du inte behöver vänta flera dagar att redovisa dina kvitton.
  • Större kontroll och spårbarhet, där företaget kan sätta köpgränser för ytterligare överblick.
  • Snabbare bokföringsprocesser, där den tidigare admin-tiden kan läggas på andra saker som tar företaget framåt.

 

Framöver ser vi fram emot den dagen papperskvitton slopas helt, och att processen går att göra 100% automatiserad. När den dagen kommer räknar vi med att PE Accounting kommer vara i framkant även då.

Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?

E-faktura snart ett EU-krav — så gör du skiftet smidigt & enkelt

7 min läsning • 3 november 2023 • Fakturering

 

Vill du nyttja den fulla potentialen från automatiserad redovisning och bokföring – och samtidigt följa lagen? Bra, då måste alla, eller åtminstone de allra flesta, av dina ekonomiprocesser digitaliseras. I den här artikeln kan du läsa mer om hur du automatiserar fakturering samt om EU’s nya krav om e-fakturering. 

Varför behöver fakturering digitaliseras?

Ett område som fortfarande släpar efter i digitaliseringen är fakturering. Här finns en hel del att göra för att effektivisera, sänka kostnader, minimera risker såväl som att bidra till ett mer hållbart företagande. Dessutom kommer e-fakturering att vara ett EU-krav inom kort. Här är allt du behöver veta.  

 

I Sverige är det fortfarande inte obligatoriskt med e-faktura även om många verksamheter insett de stora fördelarna. Därmed börjar allt fler skippa fakturor på papper eller PDF för att istället gå över till helt elektroniska fakturor som dessutom går att automatisera rakt in i ekonomisystemet.  

 

Många EU-länder ligger före Sverige i denna transformation och i länder som Spanien, Frankrike, Polen, Rumänien och Tyskland är e-fakturering redan obligatoriskt. Dock kommer alla EU-länder att få göra detta skifte inom kort eftersom EU-initiativet ViDa (VAT in the Digital Age) kommer att göra e-fakturering obligatoriskt för handel inom EU i januari 2028. 

Obligatorisk E-faktura – en viktig del i EU-initiativet ViDa

Det nuvarande ekonomiska systemet inom EU skapades för det traditionella affärsklimatet. Digitaliseringen och den digitala ekonomin som vi lever i nu, ställer helt nya krav på regelverket. Det är en av anledningarna till initiativet ViDa.  

 

EU ville stärka arbetet mot bedrägeri och uppmuntra till ökad digitalisering inom samtliga medlemsländer. Det var bakgrunden till att EU-kommissionen i december 2022 föreslog en rad åtgärder inom ramen för ViDa där just obligatorisk e-fakturering blev en av de viktigaste förändringarna med initiativet.  

 

Tidslinjen för implementering av EU-kraven inom ramen för ViDa 

 

  1. December 2022: EU-kommissionen publicerade ”VAT in the Digital Age” (ViDA) som förslag.
  2. Januari 2024: Första steget i initiativet införs vilket innebär att medlemsländer kan införa nationella krav på obligatorisk e-fakturering utan att söka undantag eller godkännande från EU.
  3. Januari 2028: Andra steget i initiativet införs vilket medför att det blir obligatoriskt med e-fakturering för all gränsöverskridande handel inom EU. 

Obligatorisk E-fakturering i Sverige

I Sverige har Digg (Myndigheten för Digital förvaltning) tillsammans med Skatteverket och 

Bolagsverket begärt att regeringen tillsätter en statlig utredning om obligatorisk e-faktura.  

 

Det finns redan ett lagkrav på obligatorisk e-faktura mellan statliga myndigheter i Sverige. Digg vill nu att regeringen utreder förutsättningar för att lagkravet även ska gälla mellan privata företag, samt utgående fakturering mellan offentlig förvaltning och företag. 

 

Inom några år kommer det som sagt även att bli obligatoriskt med e-faktura vid gränsöverskridande handel inom EU. Att då ha en nationell lösning som styr mot e-faktura blir mer effektivt menar Digg. 

Börja med E-fakturering och nyttja fördelarna redan idag

Det finns många fördelar med att digitalisera och automatisera hanteringen av dina fakturor. Det är bland annat avsevärt mycket säkrare e-faktura, samtidigt som du får full kontroll. Här är 4 anledningar till att företag skiftar till e-faktura redan idag:  

 

  • Ökad säkerhet – den strikta identifieringen vid e-fakturering gör att risken för bedrägeri minimeras. Dessutom minimerar du risken för mänskliga fel. 
  • Ökad effektivitet – genom att automatisera fakturaflödet sparar företag både tid och resurser som kan användas till mer värdeskapande arbetet än administration.
  • Minskade kostnader – du eliminerar behovet av manuell datainmatning och hantering av pappersdokument vilket minskar dina  
  • Ökad hållbarhet – genom att övergå till e-fakturor bidrar du aktivt till miljöskyddet och minskar användningen av pappersdokument.

E-faktura i PE Accounting – så fungerar det

Vi tror på att automatisera det som går – därför har vi byggt en integration som i bakgrunden av vårt system digitaliserar dina faktureringsflöden.  

 

Genom den här integrationen kan dina pdf-, pappersfakturor enkelt göras om till e-fakturor, både kund- och leverantörsfakturor. Det innebär att fakturan tolkas, bokförs och kan vara redo för betalning inom 48 timmar från det att leverantören har skickat fakturorna. 
 

Med andra ord får du en smidig och tidseffektiv hantering av dina fakturor. Det som förut behövde utföras manuellt sker nu digitalt och automatiserat vilket gör er redo inför kommande lagkrav. Funktionen är helt kostnadsfri och ingår för alla PE-kunder. 

 

Nyfiken på hur automatiserad e-fakturering skulle se ut i din organisation? Kontakta oss så visar vi dig! 

Är du intresserad av att veta mer om automatiserad e-fakturering och hur du kan säkerställa regelefterlevnad och minimera administrationen? Tveka inte att kontakta oss så visar vi dig vår automatiserade värld. 

Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?

Här är tipsen du behöver för att stänga året på bara några dagar

1 min läsning • 30 oktober 2023 • Årsredovisning

 

It’s the season to be … Årsredovisa! – och vi har listat några av tipsen som bidrog till att vi tillsammans med Kvadrat AB, upprättade 18 årsredovisningar, tre underkoncerner och en koncernredovisning, bara en månad efter att Kvadrats räkenskapsår stängdes. Och dom vill du väl ha? 

Så effektiviserar du årsredovisningen – i 7 enkla steg

Så här säger Cathrine Hallmans som är Redovisningschef på Kvadrat & Amanda Lundberg, Lead Accountant på PE Accounting:

 

✅ Gå igenom vad som kan göras innan bokslutet – så som; t.ex se över balanskonton och om något behöver redas ut, reservationer, klassificeringar, och gör det gärna redan två månader innan det är dags.

 

✅ Gör en detaljerad checklista för varje dag med en tydlig arbetsfördelning om vem som gör vad. När alla vet vad som måste göras går det snabbare och risken för friktion minskar.

 

✅ Var realist – Lägg in luft i checklistan för fel som kan uppkomma eller andra oplanerade actions som måste vitas.

 

✅ Ta kontroll och våga delegera! Gör det du är bäst på och låt experter sätta smidiga processer för dig och hålla reda på regelverket åt dig.

 

✅ Älska månadsbokslut – Ett månadsbokslut är som en ”miniversion” av ett årsbokslut. Genom att göra månadsbokslut varje månad underlättar du årsbokslutet och får bättre kontroll.

 

✅ Automatisera för att effektivisera & få bättre beslutsunderlag – Så mycket som möjligt bör automatiseras för att spara tid och minimera fel. Med PE kan över 90% av den löpande bokföringen automatiserad, vilket underlättar din årsredovisningsprocess och ger dig bättre beslutsunderlag.

 

✅ Utvärdera – Boka in ett möte och utvärdera årsbokslutsprocessen tillsammans för att se hur nästa års arbete kan förbättras. Ett bra och nära samarbete löpande under hela året leder till att arbetet med årsbokslutet blir enklare och smidigare.

 

Vill du ha fler tips på enkla sätt att effektivisera din årsredovisning? Följ oss på Linkedin eller läs artikeln med fler bra tips för årsredovisningen  https://www.peaccounting.se/blogg/en-smidig-och-smartfri-arsredovisning-sa-gar-det-till

Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?

6 tips för hur du lyckas med en framgångsrik dynamisk budget

1 min läsning • 12 september 2023 • Budgetering

 

💸 Budgetsäsongen är här! Företagslandskapet är både föränderligt och utmanande just nu,  därför vill vi ge dig sex tips för att bygga en realistisk och stabil grund för budgetarbetet inför 2024.

Nycklarna för en framgångsrik & dynamisk budgetering

📈 1. Historik & Dataanalys: Analysera företagets ekonomiska historik. Identifiera trender, tillväxtmönster och sårbara områden – använd den informationen för att lägga en stark grund för den kommande budgeten.

 

🔮 2. Scenarioplanering: Utveckla olika budgetscenarier för hög och låg tillväxt. Förbered organisationen för båda utfallen och definiera åtgärder baserat på varje scenario.

 

⚠️ 3. Riskhantering: Ta hänsyn till potentiella risker i en volatil ekonomi. Allokera resurser för att skapa en finansiell buffert för osäkra tider.

 

🔍 4. Övervaka regelbundet: Utvärdera, justera och finslipa din budget med realtidsdata och marknadstrender. Anpassa den strategiskt för att optimera resultat.

 

📊 5. System & rapportering: Använd ett ekonomisystem där du kan automatisera och förenkla skapandet, uppdateringen och rapporteringen av budgeten baserat på siffror i realtid.

 

⚓️ 6. Förankring & kommunikation: Engagera hela din organisation i budgetprocessen. Kommunicera tydligt budgetstrategin, målen och anpassningar för att skapa förståelse och engagemang hos alla.

 

→ Se till att ge dig själv utrymme i budgeten för kundinriktad tillväxt! Företagets fokus bör ligga på att skapa kundvärde, bli mer effektivt och skapa mer hållbara affärsmodeller!

 

Vill du ha fler budgettips? Följ PE Accounting på LinkedIn om du vill ha fler tips och tricks.

 

#Budgetering2024 #Företagsbudget #Budgetstrategi #Budgetscenarier
#ekonomisystem #automatisering #Bokföring

Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?

PE Accounting — Det hemliga knepet som fick mig att lyckas — nu tar jag det till Loop

5 min läsning • 1 september 2023 • Tillväxt

 

Det här inlägget har jag skrivit som en del i ett samarbete med det svenska Saas-bolaget PE Accounting som levererar ett ekonomi- och lönesystem där ekonomerna ingår i tjänsten. Jag har använt PE i flera år och är otroligt nöjd med deras tjänst, därför är jag så stolt över att vi fortsätter att jobba ihop! 

Det finns många råd för hur man ska driva ett framgångsrikt företag: Människorna är de viktigaste för ett företags framgång. Du måste lösa ett problem för dina kunder. Ut och sälj tidigt. Och så vidare. 

 

Men nu ska jag berätta om ett knep som jag upptäckte för några år sedan och som varit direkt avgörande för både mig och Breakit som jag jobbade för då (och fortfarande är delägare i, för transparensens skull). 

 

Låt mig bara ge lite bakgrund: 

 När jag tillträdde som vd för Breakit 2019 hade jag jobbat som affärsutvecklingschef i tre år och mitt uppdrag var nu att vända företaget till vinst. Breakit gick inte alls dåligt, tvärtom, utan vi hade valt att investera pengar i verksamheten under de första åren. Men nu kunde vi inte längre förlita oss på riskkapital utan behövde efter tre och ett halvt år stå på egna ben. 

En dålig strategi

Det enklaste sättet att vända till vinst är förstås att bara kapa kostnader. Du drar ut alla företagets kostnader på en lista och sen sätter du igång att stryker. Det behöver inte ens vara särskilt dramatiskt – du undviker bara att anställa på nytt när någon slutar och steker nya satsningar. På detta sätt kan du spara åtskilliga miljoner och alla kommer att applådera dig. 

 

Det här funkar jättebra om du dragit på dig för mycket kostnader och behöver spara. Men om det handlar om att både öka lönsamheten och få företaget att växa, så är det en dålig strategi. För efter att ha fått stående ovationer för att du ökat vinsten kommer de där sparpaketen på ett eller annat sätt att märkas på tillväxten. Det är oundvikligt. 

Vad gör man i en sådan situation?

Det är här det “magiska” knepet kommer in i bilden: Du börjar tänka som en CFO. Det vill säga: du skaffar dig stenkoll på företagets intäkter och kostnader, lönsamhet på samtliga produkter och framförallt blir du bäst på att sätta prognoser framåt som du hela tiden uppdaterar ju mer information du får. Utefter dessa prognoser kan du sedan agera på olika sätt för att öka intäkterna.

Debit hit och kredit dit

Det är här ekonomisystemet kommer in i bilden. Tro det eller ej – men innan jag tillträdde som vd hade jag aldrig riktigt jobbat i ett sådant. Jag gjorde kalkyler i Excel men det var ungefär det. 

 

Så när jag introducerades till PE Accounting var det lite av en ny värld för mig, som jag inte bara gillade. Debet hit och kredit dit, måste jag lära mig sådant nu? 

 

Men nej, PE är till hälften ett automatiserat ekonomisystem och till hälften redovisningsbyrå. Varje gång en faktura kommer in i systemet taggas den automatiskt upp på rätt projekt och affärsområde, och du behöver bara dubbelkolla och sen godkänna. Jag tog också hjälp av en student som skötte faktureringen några dagar i veckan, så även intäktssidan rullade på utan min involvering. 

Sen gjorde jag såhär:

    1. Jag skaffade mig koll

Jag gick igenom samtliga affärsområden och produkter vi hade, från läsarintäkter till event till banners. I PE kan man enkelt sätta upp affärsområden men också projekt så att man kan se resultatet i realtid. Jag kunde till exempel klicka mig in på premium-affärsområdet eller ett event och direkt se hur det låg till.  

 

    1. Jag uppdaterade min budget

Eftersom jag är ett kontrollfreak så hade jag parallellt ett dokument i Google drive där jag förde in historiken och även gjorde prognoser för framtiden. Det första var egentligen helt onödigt eftersom allt fanns i PE, men det kändes tryggt och jag gjorde det för att lära mig. Varje vecka – ibland varje dag – gick jag in i PE och kollade hur vi låg till på varje affärsområde och produkt. 

 

    1. Jag gjorde prognoser

Utifrån denna information kunde jag uppdatera hur jag trodde att försäljningen och kostnaderna skulle förändras framåt. Det är detta som kallas prognostisering. Jag kunde också i PE Accounting jämföra hur det sett ut förra året under samma månad, för att få ytterligare data. Slutligen la jag till lite magkänsla som väl egentligen är erfarenhet – och jag kunde göra allt mer pricksäkra prognoser. 

 

    1. Jag agerade på prognoserna

Och nu kommer slutklämmen: vi agerade efter prognoserna. Om vi till exempel såg att det började barka åt fel håll på ett visst affärsområde, då kunde vi enkelt lägga in en extra marknadsföringsrejd, eller en extra aktivitet som kunde dra in pengar lite senare under året – eller vad det nu kunde vara. 

 

Jag kunde också snabbt dra slutsatser om intäktsbudgeten på vissa projekt var realistiska eller om vi varit över-optimistiska och borde sänka dem. Men allra helst som sagt: addera aktiviteter så att vi kunde dra in mer pengar där det behövdes. Slutligen satte vi upp mål (vi använde OKR-modellen) som lirade med de ekonomiska målen. 

Slutsats

På detta sätt kunde jag tillsammans med mina kollegor bit för bit driva mer lönsamma och intäktsdrivande projekt. Självklart var det flera andra saker som spelade in, som att företaget tog mer fart, vi lanserade en betalvägg och överlag blev mer kända. Men jag vågar påstå att detta var en väldigt viktig komponent. 

 

För mig personligen var det också extremt lärorikt att börja jobba så här. Min favoritstund på dagen blev när jag lagt barnen, kokat en kopp te och loggat in på PE Accounting. Sen satt jag där och surfade runt bland resultatrapporterna, funderade och uppdaterade mitt dokument. Jag kände ett stort lugn, även de perioder då siffrorna pekade åt helt fel håll. 

 

Alla dessa lärdomar tar jag förstås med mig in i mitt nya företag Loop. Jag har nu fått hjälp av de vassa personerna på PE Accounting med att sätta upp Loops processer och jag längtar efter att intäkterna ska börja rulla in så att jag kan få sitta där på kvällen med min kopp te och surfa runt, uppdatera och agera. 

Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?

Hitta lönsam tillväxt i en lågkonjuktur — Tillväxttips #5

2 min läsning • 31 augusti 2023 • Tillväxt

Hitta lönsam tillväxt i en lågkonjunktur – ja, hur hittar du det egentligen?

 

→ Tillväxttipset #5 Fördelar med dynamisk & rörlig budget!

Jamen 2024 ser ju både lovande och osäkert ut! Därför är det extra viktigt för dig att se din budget som dynamisk och anpassningsbar så att du snabbt kan ställa om när det behövs. Statiska budgetar är användbara, men de faller ofta platt när det gäller att hantera snabba marknadsförändringar.

 

💡Därför tipsar panelen tipsar om dynamisk budgetering:

 

Budgetstrategin tar hänsyn till fluktuationer i intäktsflöden och oväntade utgifter, vilket hjälper dig att proaktivt anpassa budgeten efter ekonomiska förändringar.

 

→ 2 strategier för framgångsrik budgetering:

Att kontinuerligt övervaka och jämföra budgeten med faktiska siffror ofta och löpande, gör dig snabbare uppmärksam på eventuella avvikelser och mer anpassningsbar.

 

1.🔮Scenarioanalys – Skapa olika budetscenarier som inkluderar både tillväxt och nedgång. Analysen hjälper dig att förutse utmaningar och förbereda organisation, styrelse & ledning på båda utfallen samt vilka actions som vidtas beroende på scenariot.

 

2.📈Kvartalsbudgetering – Att arbeta med ett kvartal i taget ger dig utrymme att kontinuerligt justera och anpassa budget baserat på nuläge. Strategin är extra bra när snabba omställningar kan vara avgörande för att dra nytta av ekonomiska möjligheter eller minska förluster.

 

 

Vill du ha fler budgetering och tillväxttips? Ta en titt på vårt webinar där Måns Alfven från Alfvén & DidriksonElin Lundström från Upsales och Sofie Ovesen från PE Accounting diskuterar lönsam tillväxt i lågkonjunktur.

 

#Budgetplanering #Tillväxtstrategi #DynamiskBudget #KvartalsvisBudgetering #Lågkonjunktur #EkonomiTips #Budgetjustering

Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?