Hitta investerare, så gör du

I denna del av vår miniserie om riskkapital pratar Måns Alfvén, delägare i riskkapitalbolaget Alfvén & Didrikson, och Andreas Granstedt, serieentreprenör och vår grundare, om hur man gör för att hitta en investerare som verkligen förstår ens verksamhet. Nu går vi vidare och pratar om hur man gör för att hitta en investerare.

Måns Alfvén avslöjar hur de fick upp ögonen för PE Accounting:

 

VD:n på ett av de bolag som vi investerat i, Trustly tipsade oss om PE Accounting, efter att de nyligen blivit kund hos dem. Det var den bästa introduktion vi kunnat få för att vi skulle bli nyfikna och vilja ta reda på mer. Av princip tar jag alltid ett möte om jag får en bra introduktion, eftersom det personliga är enormt viktigt för mig, berättar Måns.

Okej, det lät ju enkelt. Men hur ska bolagsägare göra för att hitta investerare om man nu inte får ett direkt tips?

 

Måns är tydlig och slår fast:

 

Nätverka för att hitta rätt. Vi har i princip hittat alla våra investeringar via kontakter, så se över ditt nätverk och be om att få bli introducerad för en investerare du är nyfiken på. Läs på om personen och företaget och hitta rätt vinkel som förklarar varför just det investeringsbolaget skulle vara en bra investerare.

Det här är något alla investerare vill ha, menar Måns. En pitch som beskriver hur och varför investeringen har potential att leda till ett bra partnerskap, inte bara en transaktion.

 

Jag frågar alltid ”Vad vill ni ha av oss som investerare?”, och då vill jag inte bara få höra att det behövs pengar utan jag vill också veta vilken typ av engagemang som eftersöks.

Däremot är han tveksam till att använda rådgivare i samband med att hitta riskkapital till entreprenörsledda bolag.

 

Vid större processer där man sannolikt får upp flera aktörer på bordet kan det vara bra, men som investerare är det oftast bara avskräckande. Man vill göra affär med entreprenören – inte rådgivaren, betonar Måns.

Varför kände Andreas Granstedt att just Alfvén & Didrikson var rätt för PE?

 

Som Måns sa: Trustly var kopplingen. Men innan dess hade jag blivit kontaktad av flera olika aktörer. De flesta visste dock inte vad de pratade om. De hade noll koll på verksamheten och hade på sin höjd tittat på omsättning och vinst. Det gjorde att vi snabbt tappade intresset för dem som investerare, berättar Andreas.

Han avslöjar att Måns i princip gjorde tvärtom när de träffades. Istället för menlöst prat sa han:

 

Vi förstår att ni erbjuder något mer än bara redovisningstjänster, så hur påverkas egentligen bruttomarginalen av det faktum att PE har ett egenutvecklat system som är helt integrerat med tjänsten?

 

Och den enkla frågan gick hem?

 

 

Jag tyckte det var en fråga som visade att han förstod verksamheten och att de verkade vara ett bra gäng med rätt värderingar. Och det var så det började. Sedan träffades vi regelbundet i nästan ett år innan vi hade lärt känna varandra tillräckligt väl, satt upp gemensamma mål och kommit fram till att vi skulle satsa tillsammans, avslutar Andreas.

Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?