PE Accounting blir först i Sverige med integrerad hantering av tjänstepension i SEB

I över 10 år har vi hjälpt bolag att växa genom marknadsledande automatisering. Vi vet att digitalisering inte längre räcker. Det är automatisering som är nyckeln till kostnadseffektivitet och skalbarhet i dina ekonomiprocesser.

För oss har hög grad av automatisering varit en grundläggande förutsättning från start. Vi vill minimera alla manuella mellansteg och skapa skalbara och automatiserade flöden som stöttar människan i din organisation. Denna resa fortsätter nu genom att vi tillsammans med SEB öppnar dörren till en hittills mystisk och komplicerad värld – pensionsavsättningar.

Tjänstepension direkt i PE Accounting

Vi har bestämt oss för att göra pensionsavsättningar transparenta och enkla för våra kunder. Som första affärssystem kan vi nu tillsammans med SEB erbjuda företag att hantera tjänstepension direkt PE Accounting. Det innebär att du som kund kan ha bättre koll på samtliga tjänstepensioner med endast en inloggning.

 

Att pensionen är viktig håller de flesta med om. För de allra flesta är dock pensionen ett svart hål som är svårt att få ett grepp om. Det innebär mycket administration för ekonomiavdelningen och som anställd har du sällan koll på det stora värde som pensionen medför. Det vill vi ändra på. Vårt mål är att pensionen ska vara transparent, enkel och värdefull för såväl företaget som den anställde.

 

I ett första steg kommer våra kunder att kunna se företaget och de anställdas tjänstepensionsförsäkringar i SEB, direkt i PE Accounting. Under året kommer ytterligare funktioner att läggas till för att skapa mer värde för ekonomiavdelningen såväl som de anställda. Vi öppnar dörren till en helt ny värld där pensionen inte längre är en komplicerad och mystisk fråga utan något att se fram emot.

 

– Detta är ett stort första steg för integrerad hantering av tjänstepensionen. I nästa steg planerar vi att lägga till fler funktioner i kundernas affärssystem för att förenkla administrationen och öka affärsvärdet ytterligare. Det rör sig bland annat om funktioner som att hämta fakturor i format som underlättar bokföringen samt hantering av ändringar som exempelvis att lägga till eller ta bort anställd, ändra lön eller premie, säger Susanne Almberg, Chief Product Owner på SEB.

 

Pontus Björnsson, VD på PE Accounting, betonar vikten av samarbetet:

– Vårt samarbete med SEB är starkt, och tillsammans vill vi bygga framtidens ekosystem för affärssystem och bank. Detta är ett viktigt steg i den riktningen, berättar Pontus.

 

Sharona Gessle, chef för Business Development Corporate Market på SEB, uttrycker sin entusiasm över den gemensamma satsningen:

 

– Vi tycker att det är jättekul att vi återigen har utvecklat ett viktigt område tillsammans med PE Accounting. Genom denna satsning flyttar vi fram våra positioner ytterligare på den svenska företagsmarknaden. Vår ambition är att vara bäst på att möta behoven från små och medelstora företag. Nu hoppas vi att lösningen så småningom även ska kunna nyttjas av fler affärsleverantörer, berättar Sharona.

3 vassa fördelar med integrerad hantering av pensioner

  • Du har allt samlat på ett ställe och med en inloggning, direkt i ditt ekonomisystem.
  • Du får bättre överblick över alla löner och tjänstepensioner.
  • Du får varningar om någon anställd saknar pensionsförsäkring, eller om någon som slutat fortfarande ligger kvar hos SEB. Det ökar trygghet och kontroll.

 

Är du nyfiken på att se hur integrationen kan skapa värde för dig? Boka en kostnadsfri konsultation med en av våra experter så visar vi dig hur automatiserade processer kan underlätta just DIN vardag.

Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?