Hermes Group ska bli Sveriges främsta hållbara eventbolag trots krisen
När avbokningarna fullkomligt regnade in blev det klart för Anna Hermes, grundare av det framgångsrika eventbolaget Hermes Group att de stod inför en enorm förändring. Året innan hade de blivit Di Gaseller, nu fick de dra i alla bromsar. Men istället för att sluta utvecklas valde de att på allvar ställa om för att bli Sveriges främsta leverantör av hållbara events. Ett projekt som länge varit på gång, men nu blev möjligt. Vi intervjuar Anna och lyssnar på hennes egna reflektioner kring allt som skett och hur hon ändå ser ljust på framtiden.
Artikeln är en del av vår artikelserie om våra kunders utveckling under coronakrisen där vi pratar om hur de mött nya utmaningar på olika sätt.
Hur ser du på den kris som drabbat eventbranschen?
– Många eventbolag tvingas helt ställa om och några tyvärr läggas ner. Alla överlever helt enkelt inte månad efter månad utan uppdrag. De som klarar sig är de som har en god ekonomi i grunden eller som har en stark nisch. Vi har varit väldigt framgångsrika och haft kontroll över vår ekonomi vilket gör att vi inte går under av att behöva vara i viloläge några månader. Vi har dessutom under krisen kunnat accelerera en omställning till helt hållbara events vilket ger oss en unik position där vi kan göra skillnad på sikt, trots en osäker omvärld, berättar Anna.
Hur påverkas ni av krisen?
– Mail efter mail och samtal efter samtal fullkomligt rasade in från kunder som ville boka om eller helt avboka sina events. Det resulterade i en nästan tom kalender fram till oktober, berättar Anna.
– Vi hade tappat 97% av vår omsättning relativt samma period förra året trots att vi har många riktigt nöjda kunder och ett enormt starkt nätverk. Det var ett nytt läge vi på kort tid helt enkelt blev tvungna att bara acceptera, säger Anna.
– Vi behövde inte säga upp några kollegor då vi i stor utsträckning arbetar med konsulter men fick lov att permittera alla fast anställda. Det tog ett par veckor att ställa om. Det blev en stor sorg och saknad av att inte få jobba med det vi brinner för. Inte bara för mig själv och Hermes Group utan även för den långa lista av underleverantörer som vi jobbar med och som också drabbats. Från bonden som levererar råvaror till restauranger och cateringfirmor till eventlokaler, teknikbolag, dekorföretag, föreläsare och artister, avslutar Anna.
Vad gör ni för att ställa om?
– Har vi inte fysiska möten så finns vi inte. Forskningen säger dessutom att närheten och samhörigheten med varandra är avgörande för att vi människor ska må bra och känna engagemang på vår arbetsplats. För företag är det dessutom avgörande för att bygga en positiv företagskultur och nå fram med sina budskap och påverka gemenskapen på riktigt. Vi kommer aldrig att släppa de fysiska mötena men vi har tvingats att ställa om och hitta nya sätt att möta den rådande situationen, berättar Anna.
– Vi kombinerar nu digitala lösningar med fysiska. Vi har tex skapat upplägg för friluftsdagar i vår härliga natur med uppdelning i små grupper och virtuella stationer för att “möta hela teamet, picknick på olika platser men med uppkoppling till varandra och after works med peppande festpaket till dörren, säger Anna.
– Den stora utmaningen har inte varit att komma på innovativa och nya sätt att ses på, vi är ju vana vid att ta fram kreativa koncept. Företagen har däremot haft svårt att ta beslut med åtstramade budgetar och stor osäkerhet kring framtiden, beskriver Anna.
Här kan ni läsa mer om Hermes Group och ta ett hållbart beslut om nästa event, vare sig det gäller digitala, fysiska eller kombinerade event.
Hållbarhet som strategi i eventbranschen, hur fungerar det?
– Vi har sedan två år tillbaka börjat jobba strategiskt med att föra in hållbarhet i eventbranschen. Med krisen blir det ännu mer tydligare för oss hur viktigt hållbarhet är för både oss som individer, för företagen och för vår värld. Förutom att göra våra kunder nöjda finns behovet av att driva något stort och samtidigt påverka och inspirera våra kunder att tänka i samma banor. Behovet av att göra skillnad och känslan av att göra rätt är positiv både för oss, våra kunder och för de leverantörer, gäster samt eventteam som tillsammans bidrar och deltar på våra events. Det här satsar vi stenhårt på, säger Anna.
– Krisen har dessutom inneburit att eldsjälarna i Hermes Group har fått tid att arbeta ideellt med klimat- och hållbarhetsfrågor som i sin tur har gjort Hermes Group starkare. Tillsammans med mina kollegor Rebecca Pettersson och Vianei Hermes har vi startat den ideella organisationen Climate First som ett helt separat projekt. Climate First gör det möjligt att arbeta ideellt och på allvar utveckla ett starkt hållbarhetsarbete och hjälpa företag och privatpersoner att göra skillnad, berättar Anna.
– Tillsammans med våra tidigare erfarenheter och vårt starkare hållbarhetsfokus ökar vi vår kompetens, tar vår plats i viktiga diskussionsforum och bygger ett starkare nätverk av viktiga aktörer. Detta hoppas jag ger oss ökad trovärdighet och ett högre förtroende till oss som hållbart eventföretag. Jag är en optimist i själen och försöker alltid vända det som är negativt till det positiva. Trots allt elände som denna pandemi medför så är detta ändå en positiv effekt, fortsätter Anna.
Vad gör ni konkret för att skapa hållbara events?
– Vi ser till att det finns en grön hållbar tråd genom hela eventet och resan. Våra projekt genomgår alltid en seriös hållbarhetsanalys där vi identifierar CO2 utsläppen. Målet är att klimatreducera istället för att klimatkompensera och i bästa fall uppnå klimatpositiva event, berättar Anna.
– Vi kommer att jobba ännu mer med destinationer som är nära och som gärna har en koppling till naturen. Det känns helt underbart att kunna paketera upplägg på platser som är närmre oss. Det finns så mycket att uppleva i Sverige och i Norden som jag tror att många glömmer bort. Det gör det också möjligt att resa fossilfritt, äta lokalproducerat, fokusera mer på hälsa, välmående och engagemang,” förklarar Anna.
Hur har redovisningsbyrån och ekonomisystemet PE Accounting fungerat för er under krisen?
– Under krisen ställde PE om extremt snabbt, både genom nya stödåtgärdsfunktioner i systemet och med direkt konsultation för att hjälpa oss, helt utan att ta extra betalt. Det gjorde att det gick väldigt smidigt med hela omställningen för bland annat korttidspermiteringarna.
– Vi har även fått direkt stöd med att anpassa vårt samarbete utifrån våra nuvarande förutsättningar, det var aldrig något prat om att vänta ut kontraktsperioder eller liknande. Information kring alltifrån stödåtgärder och risker till hur vi kan hantera en situation som på många sätt är väldigt oklar har dessutom varit väldigt bra och ständigt uppdaterad, berättar Anna.
Vad är det stora värdet för er med digital och automatiserad redovisning?
– Det var flera år sedan vi blev kunder och det har alltid varit extremt enkelt att använda PE Accountings tjänst och system. Innan PE hade vi väldigt ineffektiva rutiner och inte alls samma insyn. Utan PE hade vi helt enkelt aldrig haft en så effektiv ekonomirutin. Vi har verkligen kunnat växa med både systemet och tjänsten som en framgångsfaktor, berättar Anna.
– När vi väl satt rätt rutiner med stöd från PE Accountings implementeringsteam har vi kunnat köra på utan att det blir problem. Vi använder det mesta som finns i systemet och har blivit extremt bra på att jobba med periodiseringar och ekonomi i varje projekt och har full kontroll över arbetade timmar in i minsta lilla detalj. Med den nya likviditetsrapporten är det dessutom enklare än tidigare att veta precis hur det går just nu och även planera för framtiden, fortsätter Anna.
– 2019 blev vi Di Gaseller och vi har delvis verkligen lyckats för att vi har kontroll. Det kommer en tid framöver när det vänder och då finns vi där för att driva hållbarhet och starka event med total kontroll över precis allt och fokus på att göra riktig skillnad. Det ser jag fram emot, avslutar Anna
Hur hanterar andra företag krisen?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Relaterade artiklar
Boka en demo
Kom igång med PE
Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?