Från mörker till innovation – Di Gasellen Fruktdealen skapar fruktfabriken för att ställa om under krisen

Artikeln är en del av vår artikelserie om hur våra kunder hanterar coronakrisen.
Vad skulle du göra om en lång rad kunder hörde av sig samma vecka och sa upp din tjänst? Skulle du ge upp eller vara innovativ och skapa någonting nytt? Vår kund Fruktdealen som levererar frukt till företag drabbades hårt av Coronakrisen och satsar nu stort på att även nå ut till direkt till människor i deras hem med sin nya tjänst Fruktfabriken. Vi intervjuar Mikael Engqvist som grundat Fruktdealen tillsammans med Anton Hägström.

Vad hände och vad innebär er nya tjänst Fruktfabriken?

– 2019 blev vi DI Gasellbolag och 2020 årets framtidsföretag i Upplands-Väsby. Sen kom Corona. Det började hagla in avbokningar, inte en eller två, utan snarare en flod. Inte för att någon var missnöjd, tvärtom så har vi kanske aldrig haft så många bra dialoger med våra kunder som nu, men frukt till jobbet var helt enkelt något som många snabbt avbeställde i stressen när alla anställda fick gå hem, berättar Mikael Engqvist, VD och medgrundare av Fruktdealen.

 

Efter en veckas total panik där vi snabbt fick lov att göra allt vi kunde för att överleva situationen insåg vi att det här kommer inte att räcka. Vi står med fasta kostnader som vi inte kan ta bort och samtidigt upprätthålla service och kvalitet till de företagskunder som fortfarande är igång. Vi kan helt enkelt inte bromsa mer. Vi måste gasa istället och frukt och logistik med allt vad det innebär är det vi är bäst på, fortsätter Mikael.

 

Lösningen blev att vi på nolltid både satte upp en webshop med erbjudanden riktad till privatkunder och ordnade med logistiken för att kunna köra hem frukt direkt till företags anställda. Två nya tjänster med andra ord för att hantera en för oss helt ny situation, berättar Mikael.

 

Vi kallar webshopen för Fruktfabriken. Där kan vem som helst beställa frukt till sig själv, en vän, en släkting eller vad vet jag, den där kontakten som du alltid brukar träffa på mässan som nu inte blev av. Det går även bra att höra av sig direkt till mig för att beställa hem till sina anställda. Ingen blir ju ledsen av frukt. Så mycket är säkert, avslutar Mikael.

Finns det något erbjudande för att företag och privatpersoner ska testa tjänsten?

– Ja, såklart. De flesta av våra kunder är ju vana vid att beställa till kontoret men har aldrig beställt hem till sig själva eller till sina anställda. För den som handlar i webshoppen är det bara att skriva in peaccounting i rabattkod så får de 15% rabatt på sin beställning, berättar Mikael.

 

Om de vill beställa till flera anställda är det enklast att höra av sig direkt till mig och hälsa från PE Accounting så får de rabatt och vi ordnar med leveransen. Vi är proffs på frukt men kan även skicka annat med våra leveranser, som tex. PE Accounting som skickade ut Påskägg till sina anställda genom oss, fortsätter Mikael.

För den som är nyfiken, hur började er resa som företag och hur hänger det ihop med PE Accounting?

– Jag och Anton var kollegor på Chiquita, vi hade en fruktkorg på jobbet som ibland var bra och ibland var mindre bra. Vi besökte en del som sysslade med tex fruktkorgar och tänkte att det här kan vi göra annorlunda och bättre. Vi hade bägge två väldigt stark säljbakgrund men lite erfarenhet av redovisning och ekonomi, berättar Mikael.

 

Vi träffade PE Accounting tidigt i både deras och vår egen tillväxtresa och fick från dem bra bollplank där vi snabbt kunde förstå vad vi behövde göra för att få kontroll över vår redovisning och hur vi kunde använda siffrorna för att förstå hur det går för vår verksamhet, säger Mikael.

Vilket värde har PE Accounting kunnat bidra med under er tillväxtresa och nu under Coronakrisen?

– Något som gjort enormt stor skillnad under tillväxtåren har varit automatiserad redovisning kring lön. All administration vi sluppit i takt med att vi anställt fler varit otroligt värdefull. De har mig veterligen kommit långt längre an andra på det området, något som verkligen gynnat oss som växt snabbt, berättar Mikael.

 

Vi är egentligen ingen klassisk PE Accounting kund. De fokuserar mest på renodlade tjänsteföretag som säljer timmar eller klassiska digitala abonnemangstjänster, men vi har tillsammans med dem fått det att fungera riktigt bra. Vi skickar tex extremt många fakturor som kan variera varje månad och vi måste ha kontroll över, precis hela tiden. Det var en utmaning från början som idag fungerar jättebra. Där har det handlat både om förbättringar i systemet men också om stöd från PE Accounting med att hitta rätt processer även för oss som jobbar med det, fortsätter Mikael.

 

PE Accounting har framförallt gjort det möjligt för oss att växa som företag utan att själva vara ekonomer från början och ändå ha fullständig kontroll över alla siffror. Vi har också kunnat minimera extra kostnader för redovisning under tillväxtåren. Det är såklart automatisering genom systemet som gjort den stora skillnaden i antalet timmar vi sluppit ägna åt admin, men det som ändå betytt mest har varit den personliga supporten. Det gäller inte minst nu under Coronakrisen där vi har fått hjälp att hantera permiteringar, förstå stödpaket och ha koll på hur vi ska hantera redovisningen mitt i allt detta, avslutar han.

Har du några tips till andra i samma situation?

– Ja, det tror jag, säger Mikael. Några korta skulle kunna vara:

  1. Optimera verksamheten internt, men inte så långt att det inte går att ställa om. Vi har verkligen försökt se till vad vi har som måste finnas för att vi ska kunna fortsätta leverera och testa våra nya tjänster.
  2. Se över nya marknader och målgrupper, vad är det ni egentligen säljer för värde och vilka skulle det kunna säljas till? Företagskunder kanske blir privatkunder eller tvärtom.
  3. Se till att ni kan följa siffrorna så nära realtid som möjligt och kan anpassa er efter vad som sker. Inget hade kanske kunnat rädda ett stort kundbortfall för oss när Coronakrisen började men vi visste snabbt vad som skedde och kunde reglera ekonomin därefter. Det gör det också möjligt för oss att testa nya idéer och växa framöver,” avslutar Mikael.

Vilka är PE Accounting?

2011 grundades PE Accounting, Sveriges första kombination av ekonomisystem och redovisningsbyrå med stort fokus på automatisering. Idag använder fler än 800 företag och 20.000 användare systemet och tjänsten. Några spännande siffror är att 250 msek betalas ut i löner på automatik varje månad och 96% av alla verifikat genereras helt på automatik.

Hur hanterar andra företag krisen?

Vi skriver löpande artiklar om hur våra kunder hanterar de utmaningar som började med coronakrisen. På så vis hoppas vi kunna bidra med inspiration till andra som befinner sig i en liknande situation och samtidigt visa hur redovisning med PE Accounting på olika sätt kan vara ett stöd när det sker stora förändringar i vår omvärld. Om du är kund och vill berätta er historia, hör gärna av dig till oss.
Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Relaterade artiklar

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?