Framtidens CFO → Premiär den 15 oktober 🎉 Anmäl dig här

Bransch: Konsultbolag

Kundcase

Hopsworks gick från administrativa hinder till full ekonomisk klarhet med PE Accounting & Konstrukt

Den ledande plattformen för maskininlärningssystem, Hopsworks, gör rätt investeringar i rätt tid med PE Accounting och Konstrukt. I takt med en växande marknad krävdes bättre prognoser och mer effektiva redovisningsprocesser för Yaroslava, som är ensam ansvarig för Hopsworks ekonomi.

Yaroslava Yatsuk, ekonomiansvarig på Hopsworks, med tjänster från PE Accounting: momsrapportering, skattedeklarationer, årsredovisningar, bokföring.

Bakgrunden till implementering av PE & Konstrukt

Maskininlärningsplattformen Hopsworks stod inför en stor tillväxtfas som krävde skarpare och effektivare ekonomistyrning för att göra rätt investeringar och fatta rätt beslut, i rätt tid. Yaroslava Yatsuk, som är ekonomiansvarig på Hopsworks, hade en vision om total kostnadskontroll, men fastnade lätt i tidskrävande Excel-arbete och manuella uppgifter. Utmaningarna med att skapa pålitliga prognoser och ineffektiva redovisningsprocesser försvårade situationen ytterligare.

PE Accounting en självklarhet från start

PE Accounting erbjöd Hopsworks en skräddarsydd löne- och redovisningslösning, inklusive bokföring, momsrapportering, skattedeklarationer och årsredovisningar. Tillsammans med Konstruks budget- och prognosverktyg kunde Yaroslava få den kontroll hon behövde.

 

PE Accounting och Konstrukt har gett mig den struktur och det systemstöd jag behöver för att enkelt jämföra min plan med verkligheten, planera framåt och ge välgrundade rekommendationer, berättar Yaroslava.

Fördelar med att kombinera PE & Konstrukt:

Kombinationen av PE Accounting och Konstrukt för sin ekonomihantering, låste upp en helt ny nivå av effektivitet och kontroll. Den integrerade lösningen har inte bara strömlinjeformat Hopsworks ekonomiska processer utan även transformerat hur de hanterar sin ekonomi.

 

 

  • Total kostnadskontroll – Hopsworks får en tydlig bild av alla utgifter och intäkter i realtid i PE Accounting.

 

  • Bättre prognostisering – Konstrukts kraftfulla prognosverktyg möjliggjorde precisa prognoser för framtiden. Budget-och prognosmallarna är en favorit hos Yaroslava.

 

  • Effektivare rapportering – Automatiserad rapportering och konsolidering av data frigör värdefull tid att lägga på att analysera och budgetera.

 

  • Mindre tid på manuellt arbete – Med automatiserad hantering av manuella uppgifter blir det betydligt mer tid för värdeskapande strategiskt beslutsfattande.

 

  • Ett ekonomiteam som alltid är redo – PEs ekonomiteam är alltid redo och snabba i kommunikationen.

“Det känns verkligen inte som ett konsultteam utan som en del av Hopsworks team.”– Yaroslava Yatsuk, Ekonomiansvarig på Hopsworks 

Genom realtidsöversikt över utgifter och intäkter, avancerad prognostisering, automatiserad rapportering och minimering av manuellt arbete, kan Hopsworks nu fokusera mer på strategisk tillväxt och mindre på administrativa arbetsuppgifter.

Hopsworks team utomhus framför byggnader, som illustrerar teamandan på Hopsworks

Ett samarbete med bästa möjliga utfall

Hopsworks har med hjälp av PE Accounting och Konstrukt uppnått total kostnadskontroll, förbättrad prognostisering, effektivare rapportering och fått mer tid för strategisk analys. Något som är extra viktigt för en person som Yaroslava, som är ensamt ansvarig för ekonomin på bolaget och behöver mer tid att kunna fokusera på stöttningen av Hopsworks tillväxt.

 

–  Idag har jag det stöd som behövs från både system och specialister för att göra mitt jobb på ett enklare och effektivare sätt. Med PE Accounting och Konstrukt kan jag tryggt göra mina rapporter och ha löpande kontroll. Jag ska alltid kunna stå bakom mina siffror. Det kan jag tryggt göra idag, berättar Yaroslava.

Vill du veta mer om hur du kan nå samma kontroll och precision som Hopsworks fått? Upptäck ekonomi- och lönetjänsten där allt ingår – även ekonomikonsulterna som är proffs på SaaS-bolag! 

Dela denna post

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Boka en demo

Kom igång med PE

Över 1000 bolag har redan hoppat på framtidens sätt att driva företag. Är det din tur nu?

Relaterade artiklar

The Stellar Collective och PE Accounting – en framgångssaga

The Stellar Collective är ett av Sveriges snabbast växande och mest framgångsrika IT-konsultbolag med en tillväxt på 156% 2022 och hela 2784% sedan starten 2020. Tillsammans med PE Accounting har de hittat ett vinnande koncept för att dubbla sin omsättning över de kommande åren.

 

”Det finns inget innan PE. PE Accounting var givet redan från start!” Daniel J:son Lindh, VD på The Stellar Collective

Daniel J:son Lindh, VD för The Stellar Collective, i tjocka svarta glasögon och orange tröja, poserar framför företagets logotyp på deras huvudkontor i Stockholm. Bilden inkluderar ett citat: 'Jag lägger relativt lite tid på ekonomin för att vara ansvarig för ett företag som omsätter 250 miljoner, och behovet av att anställa en ekonomiresurs i företaget är långt borta tack vare stödet från PE Accountings ekonomiteam".

Exemplarisk konsultleverans & strålande tajming

The Stellar Collective är företaget som trotsade pandemin och inte bara överlevde, utan blomstrade. Från 8,7 miljoner, 2020 till 250 miljoner, 2022. Detta var en bedrift som ledde till att Cinode utsåg företaget som vinnare av Konsultkollen 2023.  Grunden till deras framgång säger de ligger i en unik affärsmodell, driven av självledarskap, generositet och exemplarisk leverans. Sedan starten har The Stellar Collective på bara tre år, vuxit till en verksamhet med över 50 anställda och omsätter idag en kvarts miljard. Och med på resan redan från början har PE Accounting varit.

 

 

”Det finns inget innan PE. PE Accounting var givet redan från start!” Daniel J:son Lindh, VD på The Stellar Collective

PE Accounting en självklarhet från start

Daniel som är VD och en av de fem grundarna av The Stellar Collective, såg det som en självklarhet att redan från början implementera PE Accountings löne- och ekonomisystem. “Vi är ett bolag som vill jobba lean och effektivt med interna system och processer så att vi kan fokusera på det som skapar värde för våra kunder, anställda och branschvänner istället. Då var PE Accounting ett självklart val.”

 

“Sen starten 2020 har vi ökat vår omsättning med 2784% och det tror vi framförallt grundas i ett generöst och modernt erbjudande till våra anställda – med bl a självledarskap, en 80/20-modell och delägarskap – högkvalitativ och tillförlitlig leverans till våra kunder, ett stort nätverk av och fint samarbete med goda vänner i branschen och så klart vikten av att ha kul på vägen. Kanske också en gnutta tur med timingen. Att ha PE Accounting som leverantör av inte bara ett bra ekonomi- och lönesystem, utan också av ett helt team med kompetenta ekonomikonsulter till vårt förfogande, har stöttat The Stellar Collective:s tillväxt och affär från början till nu.” Daniel J:son Lindh, VD på The Stellar Collective 

 

Så för att skala snabbt passade PE Accounting’s erbjudande bra för The Stellar Collective, som sen start har skött all sin ekonomi i systemet tillsammans med kundansvarigt ekonomiteam från PE. Daniel är ensam på bolaget med att arbeta med ekonomi, och samarbetar därför nästan dagligen med sitt ekonomiteam på PE Accounting.

 

“Jag lägger relativt lite tid på ekonomin för att vara ansvarig för ett företag som omsätter 250 miljoner, och behovet av att anställa en ekonomiresurs i företaget är långt borta tack vare stödet från PE Accountings ekonomiteam.” Daniel J:son Lindh, VD på The Stellar Collective

Ekonomisystemets moduler är pottlöner & underkonsultmodulen vässar erbjudandet

The Stellar Collective fungerar både som konsultmäklare och konsultbolag. Som konsultmäklare kan de så gott som alltid garantera kunderna högkvalitativa konsulter samtidigt som de både hjälper branschvänner ut i uppdrag och öppnar upp möjligheter för sina anställda, eller “Members” som de kallas, hos nya spännande kunder. Till sina anställda erbjuder de en generös ersättningsmodell samtidigt som de anställda fattar sina egna beslut om allt från lön, pension och semester till utbildningar och arbetsredskap. Det är bland annat så de har skapat en miljö där människor trivs, utvecklas och kan växa.

 

”Både pottlönesystemet och underkonsultmodulen i PE Accounting:s system har varit avgörande för att stödja vår affärsmodell” – Daniel J:son Lindh, VD på The Stellar Collective

 

Genom PE Accountings pottlönesystem kan konsulterna själva enkelt styra sin lön och via underkonsultmodulen, även kallad självfakturering, kan underkonsulterna smidigt rapportera tid och utlägg samt automatiskt fakturera kunderna via The Stellar Collective.

 

”PE Accounting:s system underlättar verkligen vår ekonomiska administration. Och samarbetet med PE’s duktiga redovisningskonsulter har bidragit till väldigt bra ekonomiprocesser och säkerhetsställandet av vi har rätt förutsättningar för tillväxt.” – Daniel J:son Lindh, VD på The Stellar Collective

 

Daniel’s favoritegenskaper med PE Accounting

 

  • Att allt finns samlat i samma system – som är enkelt att navigera, lätt att förstå och intuitivt
  • Stödet för pottlöner, självfakturering och den integrerade kravhanteringen via Billecta
  • Redovisningskonsulterna – att ha ett helt team med experter som är service minded och kompetenta, ger oss rätt förutsättningar och gör samarbetet mindre personoberoende

Framtiden för konsultbolaget The Stellar Collective – dubbla sin omsättning

Under 2023 siktar The Stellar Collective på att behålla sin position på marknaden samtidigt som de förbereder sig för en snabb och explosiv tillväxt när konjunkturen vänder. Ett av målen framåt är att fördubbla omsättningen på en kvarts miljard till en halv miljard under de kommande åren.

Vi ser fram emot att fortsätta vår spännande resa tillsammans med The Stellar Collective och är otroligt tacksamma över att få ha varit med redan från start.

Konsultbolaget Kvadrat & PE Accounting sätter nya rekord för 2023!

Det framgångsrika teknikkonsultbolaget Kvadrat har tillsammans med PE Accounting imponerat genom att sammanställa och lämna in 18 årsredovisningar, inklusive tre underkoncerner och en koncernredovisning, endast en månad efter avslutad räkenskapsperiod (2023-04-30).

 

”Samarbetet med kollegorna på PE Accounting fungerar väldigt bra. Tillsammans arbetar vi effektivt och strategiskt tack vare de förberedelser och struktur som tagits fram längs med vägen” – Cathrine Hallmans, Redovisningschef på Kvadrat

Två representanter från PE Accounting välkomnar en kund, Kvadrat, till huvudkontoret i Stockholm.

Om kvadrat

Kvadrat är ett konsultföretag känt för sina motiverade spetskonsulter. De fungerar som kompetens- och resursförstärkning inom kundorganisationer och tillhandahåller tjänster inom områden som systemutveckling, digitalisering, informationshantering samt ledning, organisations- och verksamhetsutveckling.

 

Inom Kvadrat-koncernen finns 16 bolag, ett holdingbolag och en koncern som varje år ska avlämna räkenskapsperiod. I bolaget med över 50 anställda sköts ekonomin av tre personer tillsammans med ekonomikonsulter från PE Accounting. Innan samarbetet med PE Accounting inleddes, var den ekonomiska administrationen en tidskrävande manuell process som var föremål för fel, särskilt på grund av den mänskliga faktorn.

 

”Den höga automationsgrad som PE’s ekonomisystem har i kombination med de kunniga ekonomerna på PE, har frigjort mycket tid för oss att kunna lägga på strategiskt arbete och analys,” Cathrine Hallmans, Redovisningschef på Kvadrat

Nyckelfaktorer för effektivare årsredovisningsprocess

Samarbetet mellan företagen har utvecklats sedan 2015 där parterna efter varje år haft återkommande avstämningar för att tillsammans arbeta fram en plan baserat på lärdomar från föregående process. Det, i kombination med att mycket av det manuella arbetet helt automatiserats, har resulterat i den smidiga och effektiva årsredovisningsprocess som genomförts i år.

 

”En nyckelfaktor för framgången har varit det nära samarbetet mellan oss och PE Accounting. Med en tydlig tidsplan, mycket förberedelser, bra struktur och en genomarbetad checklista har vi kunnat slutföra årsredovisningarna i tid och med hög kvalitet”, säger Cathrine Hallmans, Redovisningschef på Kvadrat

 

”Vi är otroligt glada över att få följa med Kvadrat på deras spännande tillväxtresa. Tillsammans har vi arbetat fram effektiva och smidiga processer som frigör mer tid för ekonomifunktionen att lyfta blicken! Samarbetet har också resulterat i en positiv utveckling av vårt ekonomisystem”, säger Amanda Lundberg, Lead Accountant på PE Accounting.

 

Vi ser fram emot ett fortsatt givande och utvecklande samarbete tillsammans med Kvadrat 💙

Mevisio växer globalt med PE Accounting

Mevisio växer snabbt och insåg att de hade växt ur sitt tidigare affärssystem. Att ha tillgång till data för att kunna fatta snabba och välgrundade beslut var något som saknades i deras tidigare lösning. De ville lägga grunden för en automatiserad och realtidsuppdaterad ekonomilösning och så började resan tillsammans med PE Accounting. 

 

Att ha ett system som kan växa tillsammans med verksamheten stod högt på önskelistan när Marcus Wejderot, VD på Saas-bolaget Mevisio, valde PE Accounting som ekonomilösning.

 

”Det har märkts tydligt under de senaste åren att våra behov förändras i takt med vår snabba tillväxt” … ”Vi siktar på att dubbla antalet anställda varje år de kommande åren, och vi behövde en ekonomilösning som kunde stötta oss under den resan. ”

– Marcus Wejderot, VD, Mevisio

Ett ekonomisystem för konsulttunga Saas-bolag

Mevisio är en digital plattform som ger organisationer större kontroll över det dagliga arbetet. Mevisio tar Lean-metodiken in i den digitala eran genom sin interaktiva plattform för visualisering och samarbete. Det gör att kunderna får total kontroll över de dagliga uppgifterna och kan samordna hela organisationens målsättningar. För ungefär två år sedan, innan de började använda PE Accounting, använde sig Mevisio av ett annat populärt affärssystem. Dock upplevde de att det fanns utmaningar med systemet som inte gick att lösas på ett optimalt sätt.

 

Vi hade ett affärssystem innan PE, men vår utmaning var att ha uppdaterad information i ekonomisystemet, menar Marcus. Vi hade inte tillgång till den typen av rapportering, och därför kunde vi inte dra så snabba eller pricksäkra insikter av vår data. Dessutom var våra processer inte så automatiserade som de hade kunnat vara.

 

Mevisio insåg att de behövde ett mer effektivt sätt att arbeta på. Genom att sätta bättre processer för att följa upp och kategorisera kostnader, kunde Mevisio arbeta mer snabbfotat och pricksäkert utifrån datan.

 

Direkt när jag såg vilka funktioner som fanns i PE Accounting så kändes det väldigt lockande, berättar Marcus. För att vara ett SaaS-bolag så är vi väldigt konsulttunga, och att kunna göra egna rapporter runt till exempel timmar eller cashflow, och kunna följa det här i realtid är väldigt intressant för oss.

Pe Accounting är viktig i tillväxtresan

För ett snabbväxande bolag som Mevisio är det viktigt att ha system som kan skala upp tillsammans med bolaget.

 

Om vi tittar bakåt ett par år så har det skiftat väldigt mycket kring vilka behov och KPI:er som är högst prioriterat för oss. Det har ändrats i takt med att vi har vuxit. Vi ville ha en lösning som skulle passa oss lika bra om 4-5 år. En lösning som kunde stötta oss under vår tillväxtresa.

En viktig aspekt och fördel med att ha rätt ekonomisystem är att kunna snappa upp avvikelser och dra rätt insikter. Detta var något som Mevisio inte kunnat göra tillräckligt snabbt med tidigare lösning.

 

Det går inte att dra slutsatser 1-2 månader senare, utan vi vill se trender och avvikelser i ett tidigt skede för att kunna agera på dem snabbt, menar Marcus. Idag ser vi en mycket större tillgänglighet i våra siffror än vad vi gjorde innan tack vare rapporter och dashboards i PE. Det är väldigt värdefullt.

Vägen mot att bli en global enterprise-produkt

Idag har Mevisio användare i över 50 länder, och planen är att fortsätta sin internationella expansion.

 

Vi siktar på att dubbla antalet anställda och växa vår licensaffär under kommande året, både i Sverige och i andra länder. Förutom att växa ekonomiskt och med nya medarbetare så vill vi också utveckla vår produkt och bli en ännu bättre Enterprise-lösning för våra riktigt stora kunder, avslutar Marcus med.

 

Läs gärna mer om Mevisio och deras verksamhet på https://www.mevisio.se/ Hör gärna av dig om du vill veta mer om hur PE skulle kunna hjälpa er att få liveuppdaterade beslutsunderlag och en ekonomitjänst som håller för tillväxt!

 

Mevisio har genomfört en framgångsrika tillväxtresa som de planera att fortsätta på. Deras övergång till PE Accounting för att möta utmaningarna med snabb expansion och behovet av effektiv datahantering har varit lyckat. Genom att integrera PE Accountings avancerade ekonomilösningar har Mevisio kunnat skala upp sin verksamhet, förbättra beslutsprocesser och förbereda sig för global expansion. Med en stark betoning på realtidsuppdateringar och automatiserade processer, har Mevisio stärkt sin position på marknaden och är nu redo att dubbla sin personalstyrka och licensaffär.

 

Förbereder du dig på att göra en liknande tillväxtresa? Vill du veta hur PE Accounting kan revolutionera din ekonomihantering och stödja din verksamhets tillväxt? Kontakta oss för att utforska hur vi kan hjälpa dig att uppnå liveuppdaterade beslutsunderlag och en robust ekonomitjänst anpassad för framtida expansion.

Smidigare tidrapportering – så blev konsultens liv lättare

För konsulterna på Precuris var tidrapporteringen en nyckelfunktion när de skulle välja ekonomisystem. Att hålla koll på 1-3 projekt som pågår samtidigt och som skall redovisas gentemot kund blev ett återkommande problem i vardagen. En annan viktig aspekt var förutsägbarheten i administrationskostnaderna. Hör Precuris VD, Preben Andreassen, berätta hur han resonerade. 

Precuris är ett konsultbolag inom hälso- och sjukvårdsbranchen. Redan när Preben Andreassen var liten och växte upp i Norge, drömde han om att starta bolag och för 6 år sen besannades drömmen, denna gång i Sverige.  Att starta, driva och växa ett bolag är en sak, men Preben insåg snart att det skulle bli en utmaning att hålla koll på företagets kostnader samtidigt som han var ute hos kund och jobbade. I början av bolagets historia hade Preben en lösning med en redovisningsbyrå med ett separat system. Ganska snart var Preben på det klara med  att han saknade en totalbild över bolaget.

 

”När du har ett litet företag är du beroende av att ha koll på kostnaderna. PE är helt genialt när det kommer till det. Det tillkommer inga extrakostnader som plötsligt bara kommer på fakturan, utan du har full kontroll på vad varje månad kostar. Oavsett om du har tät kontakt med din konsult eller bara någon enstaka gång, säger Preben Andreassen som valde att satsa på den helhetslösning för ekonomin som PE erbjöd för 5 år sedan.”

Konsultens vardag

Men det var inte bara den koll och kontroll PE erbjöd Preben som gjorde att de bytte lösning. Konsulterna på Precuris har, likt många andra, ofta flera projekt som de redovisar på dagligen, något som ledde till stress när de skulle rapporter tid i sina parallella projekt.

 

”För oss som ofta är på språng mellan olika projekt och reser har det varit en otroligt bra lösning. Möjligheten att effektivt kunna lägga in tid direkt i appen istället för att varje kväll behöva sitta och tänka igenom vad man gjort under dagen fungerar perfekt för oss.”

MED PE INGÅR FÖLJANDE

 

  1. Realtidsuppdaterade beslutsunderlag
  2. Pappersfri redovisning
  3. Lön samt tid-och projektrapportering i samma system som kund-och leverantörsfakturering, utlägg, bokföring och rapporter
  4. Tre dedikerade ekonomer som arbetar proaktivt och vet vad ert företag behöver samt support med svar inom 24 h
  5. En smidig app för att fotografera kvitton och rapportera tid på projekt eller frånvaro
  6. Möjlighet att skapa smarta integrationer via vårt öppna API
  7. Fast månadskostnad

Ta ett första steg mot automatiserad ekonomi redan idag

Vill du också få hjälp att implementera en skalbar och automatiserad lösning för er tidrapportering och lönehantering? De mest framgångsrika konsultbolagen har redan påbörjat resan mot framtidens ekonomilösning. Gör det du också- kontakta oss redan idag!

Det ledande konsultbolaget Frontit frigjorde 40% av arbetstiden tack vare automatisering

Att spendera mindre tid på administration och mer på kärnverksamheten är vad de flesta företag strävar efter. Med ett integrerat affärssystem, där det rutinmässiga ekonomiarbetet ligger utanför företaget, kan detta bli verklighet.  

 

Vår ekonomiavdelning kan fokusera på affärerna betydligt mer än vad en traditionell ekonomifunktion kan göra. Mycket av det sedvanliga ekonomiarbetet sker mer eller mindre per automatik, säger Fredrik Palmén, som är CFO på konsultföretaget Frontit.

Frontit har mer än 200 konsulter, och verkar på 11 orter i Sverige. Konsulterna driver förändring i komplexa miljöer och hjälper kunderna, som utgörs av företag inom vitt skilda sektorer, att förankra och implementera strategier och tillför kraft i genomförandet. En viktig del i arbetet är också att ge kunderna verktyg för att bygga sin kompetens och förmåga för att fortsätta utvecklas. Frontit verkar inom områden som verksamhetsutveckling, digitalisering, strategi och ledarskap.

Det var för fem år Frontit valde PE Accounting.

 

Vi hade länge strävat efter att öka flexibiliteten i vår ekonomifunktion för att kunna skala upp, eller ned, utan att behöva anpassa bemanningen. Det fanns också en ambition att jämna ut topparna och dalarna vad gäller ekonomernas arbetsbelastning, förklarar Fredrik Palmén, som menar att PE Accountings affärsmodell svarade upp mot dessa krav. Det som också gör att just det här affärssystemet passar oss är att det redan från början är ett helt integrerat system som innehåller alla delar. Vi köper helt enkelt en helhetslösning, säger Palmén, som framförallt vill peka på att systemets användarvänlighet. Våra konsulter tidrapporterar direkt i systemet, och lönerna räknas ut automatiskt. Det gör konsulternas vardag så enkel som möjligt, säger Palmén.

 

Men framförallt så innebär samarbetet med PE Accounting att Frontits ekonomiavdelning kan fokusera mer på själva affärsverksamheten än det administrativa. För Palmén poängterar att det handlar om just ett samarbete.

 

PE Accounting levererar inte bara ett system, utan de levererar också kompetens. Så även om mycket av det dagliga ekonomijobbet görs maskinellt och automatiskt via affärssystemet så görs en stor del av jobbet också av PE Accountings personal, säger han, och menar att Frontit därmed kan sägas ha outsourcat en stor del av ekonomifunktionen till PE Accounting.

Integrerat med banken

Något som underlättar ekonomiarbetet ytterligare är interaktionen mellan PE Accounting och SEB.

 

Eftersom det mesta sker per automatik, vare sig det handlar om våra utbetalningar eller kundernas inbetalningar, så kan man kan säga att vi aldrig behöver ha kontakt med banken, säger Palmén, som också pekar på den stora fördelen med att all sker i realtid. Allt som görs uppdateras omedelbart i systemet, vilket innebär att alla siffror som finns där är aktuella. Vi kan när som helst gå in och ser hur balans- eller resultaträkningen ser ut just i dag, säger han.

 

Fredrik Palmén uppskattar att bolaget frigjort arbetstid på ekonomifunktionen motsvarande 30 – 40 % till följd av det nuvarande upplägget med PE Accounting och systemets integration med SEB.

 

Vi skulle nog kunnat spara ännu mer i arbetstid, men tack vare att vi sparat tid på det repetitiva ekonomiarbetet så har vi istället ökat vår service och vår tillgänglighet gentemot bolagets övriga organisation, säger han.

 

Som vi har sett är Frontits framgångsresa med PE Accounting ett lysande exempel på hur rätt ekonomilösning kan frigöra värdefull tid och resurser, vilket möjliggör en större fokus på kärnverksamheten. Om du också vill uppleva en liknande transformation i din organisation och effektivisera din ekonomifunktion, är det dags att agera.

 

Kontakta PE Accounting idag för att utforska hur vår integrerade och automatiserade system kan anpassas för att möta just dina unika behov och bidra till din verksamhets framgång. Ta steget mot en mer effektiv och framgångsrik framtid – din resa börjar med ett samtal till PE Accounting.

Skalbarheten hos PE Accounting en viktig pusselbit för DQC’s tillväxtresa

DQC har hjälpt sina kunder med digitala transformationer sedan 2007. Idag är de en del av den internationella koncernen Fellowmind, som ska bli en av Microsofts största partners i Europa. ”Med hjälp av PE Accounting kunde vi skala upp verksamheten och fortsätta att växa”, berättar Jonas Andersson, VD för DQC.

DQC är experter på digitala samarbetslösningar. När deras kundbas växte och bolaget blev större insåg de snart att tidsrapportering och lönehantering tog alldeles för mycket administrativ tid från ledningen.

 

Ekonomi är inte vår kärnverksamhet. Det krävde manuell administration och tog mycket tid från oss. Tid som vi istället ville lägga på värdeskapande uppgifter internt och externt, berättar Jonas.

 

Deras tidsrapporteringssystem var inte skalbart och lönehanteringen hade blivit en separat process som var personberoende. För att expandera behövde de implementera en enkel och smidig helhetslösning kring ekonomin.

 

Vi ville inte ha en traditionell, manuell ekonomilösning. Vi ville outsourca ekonomiarbetet och fokusera på vår tillväxtresa. Valet landade på PE Accounting då de har samma approach till marknaden som vi. De arbetar med digitalisering och automatisering inom sitt expertområde, det var helt rätt för oss.

 

Fem olika system ersattes med hjälp av PE Accounting. Stora delar av löneadministrationen automatiserades och DQC kunde bygga rapporter för att stötta verksamheten.

 

PE Accounting var väldigt lyhörda och alltid intresserad av vår affär och hur och varför vi jobbar på vissa sätt. Därför blev det en väldigt lyckad och bra implementering.

 

Idag är DQC en del av Fellowmind, en stor internationell koncern som skall bli en av Europas största Microsoftpartners. Och det är också här vår gemensamma resa tar slut, eftersom Fellowmind, som finns i sex länder, vill styra på koncernnivå och därmed införlivas DQC i samma struktur och system som övriga dotterbolag runtom i världen.

 

PE fungerade till 100% när vi var själva. Nu är vi i ett internationellt sammanhang där vi har ett nytt behov av att jobba tillsammans med andra mot en gemensam tillväxt. Det är tråkigt att avsluta samarbetet, men vi vill absolut rekommendera PE Accounting som partner. De har levt upp till alla våra förväntningar.

 

Idag ser DQC med spänning på framtidens utveckling.

 

Framtiden ser ljus ut. PE Accounting gav oss möjligheten att växa och fokusera på kärnverksamheten istället för stödsystem och manuell administration. Skalbarheten som de hjälpt oss med var en viktig pusselbit för oss som bolag.

 

Läs gärna mer DQC och deras verksamhet på www.dqc.se.

 

Vill du också få hjälp att implementera en skalbar och automatiserad lösning för er tidrapportering och lönehantering? De mest framgångsrika konsultbolagen har redanpåbörjat resan mot framtidens ekonomilösning. Gör det du också- kontakta oss redan idag!

Kvadrat siktar mot framtidens ekonomifunktioner med PE Accounting

Hur skalar man upp ett företag med hjälp av en automatiserad ekonomilösning som tjänst? När det partnerägda konsultbolaget Kvadrat, som arbetar inom IT, teknik, ledning och verksamhetsutveckling, ville växa tog de hjälp av PE Accounting. Idag har de smidiga och automatiserade processer för sin ekonomiavdelning- och nu vill de satsa på framtidens lösningar.

Hur skalar man upp ett företag?

Under 33 år har bolaget Kvadrat stöttat toppkonsulter med kompetensutveckling, gemenskap och trygga ekonomilösningar. De är landets största nätverk för egenföretagande konsulter med 450 personer anslutna. Idag har Kvadrat vuxit till tolv bolag som finns på elva orter runt om i Sverige. Den utvecklingsresan innebar att de behövde öka sin kapacitet inom ekonomiavdelningen.

 

Redan för 6 år sedan såg vi ett behov av att kunna öka vår kapacitet gradvis och obegränsat”, berättar Björn Widlund, CFO på Kvadrat. ”Vi letade efter ett ungt och modernt företag som delar Kvadrats syn på hur man bäst kan effektivisera ekonomiprocesserna. Då PE:s prismodell dessutom var i nivå med vad vi ansåg vara rätt för denna helhetslösning var beslutet enkelt.

 

Med hjälp av automatiserade ekonomifunktioner via PE kunde Kvadrat skala upp och stötta sina anslutna konsulter och kunder betydligt smidigare. PE Accountings öppna API:er möjliggjorde att flera av Kvadrats egna system kunde integreras mot dem redan från start. Och nu står Kvadrat inför nästa steg i sin expansion.

 

Vi växer och det betyder bland annat att vi vill ha fler automatiserade processer för ekonomihanteringen. Vi vill minimera manuell handpåläggning och satsa på värdeskapande arbete för våra kvadratare, våra anställda och våra kunder. 

 

Säker och smidig ekonomihantering

 

Idag omsätter Kvadrat 700 miljoner kronor. De har cirka 450 medarbetare, samtidigt som de hanterar över 363 uppdrag i månaden.

 

Det viktigaste för oss är att våra anslutna konsulter har det så bra som möjligt. Vi kombinerar fördelarna med att vara anställd med fördelarna med att vara egenföretagare – utan nackdelarna. Sedan 1988 har vi utvecklat ett komplett ekosystem för konsulter som innehåller allt du behöver för ett lyckligt konsultliv.

 

Med tjänsterna från PE Accounting får Kvadratarna service med fakturor, reseräkningar, leverantörsfakturor och betalning samt löner. PE används även för stöd med bokföring och koncernredovisning.

 

Vi har egen ekonomipersonal men behöver inte lägga lika mycket tid på bokföring eller årsbokslut, allt det gör PE Accounting tryggt och säkert. Det är alltid mycket som ska göras i månadsslutet och vid årsslut, men PE stöttar oss så att allting fungerar effektivt och smidigt.

 

Framtidens lösningar med automatiserade processer

 

Kvadrat vill fortsätta satsa på sin ekonomifunktion och få fram ännu snabbare och effektivare lösningar för sina medarbetare och kunder.

 

Vi vill inte sitta still utan ta nästa kliv framåt. Vi vill automatisera alla uppgifter som kan automatiseras.

 

Manuellt arbete innebär monotona arbetsuppgifter och skapar större risker för manuella misstag.

 

Vi vill få bort alla manuella handpåläggningar och vi vill stötta våra kunder i att göra detsamma. Framöver kommer det gå ännu fortare med automatiska attestflöden och att integrera API:er till externa leverantörer. På så sätt blir det lättare att få ut data som exempelvis hjälper till att räkna ut pensioner direkt i systemet. Med hjälp av PE Accounting kan vi slippa krångliga Excelark med data som kan manipuleras.

 

Kvadrat ser även fram emot att använda fler tydliga dashboard för att få en överblick i PE över koncernens bolag.

 

Vi är på en förändringsresa tillsammans med PE Accounting, och med dem känns nya lösningar säkra och trygga. Vi får proaktivt stöd för att hitta morgondagens lösningar.

 

Effektiva tidsplaner och redovisningar

 

Björn är väldigt nöjd med hur samarbetet har gått hittills. Alla projekt går enligt tidsplanen och redovisningar har aldrig behövt stressas fram.

 

Vi är supernöjda! Vår koncernredovisning och årsredovisning fungerar friktionsfritt. Kvadrat har tillsammans med PE en bra tidplan och en god kommunikation med våra revisorer. Jag har redan rekommenderat PE Accounting till andra företag som behöver stöttning med sin expansion.

 

Nu ser Kvadrat fram emot nästa steg och fler effektiva lösningar.

 

Vi jobbar tillsammans med PE Accounting, mot nya gemensamma mål. Det är en bra fart på utvecklingen som kommer att bidra till att vi kan växa säkert och samtidigt stärka vår personal och våra kunder på deras egen utvecklingsresa.

 

Läs mer om Kvadrat här. 

 

Är ni också ett konsultbolag på en kraftig tillväxtresa? Hör av dig till oss så får ni en gratis konsultation!

Smarkit agency sökte bättre stöd för sin snabba tillväxtresa

Smarkit Agency är en digital marknadsbyrå som erbjuder marknadsföring som en tjänst till sina kunder. Precis som kunderna så har Smarkit Agency en väldigt aggressiv tillväxtresa själva. Vid cirka fem anställda övergick behovet från att bokföringen bara skulle fungera till att de behövde bättre koll på siffrorna. De behövde ett verktyg för att kunna fatta viktiga beslut och kunna fortsätta växa snabbt. Vi träffade Smarkit Agencys VD Niloo Lopez för att höra hur tankarna gick vid bytet från en annan ekonomilösning till PE’s automatiserade helhetslösning.

När vi träffar Niloo på deras kontor på Medborgarplatsen i Stockholm är det deras femte kontor på bara två år. Bolaget har växt så det knakar och de fortsätter att anställa i rask takt. Men Niloo har redan insett hur tidigt på en tillväxtresa som ekonomifunktionen övergår från ”ett nödvändigt ont” till  ett viktigt verktyg för bättre beslut.

 

”Anledningen till att vi valde att lägga ekonomifunktionen hos PE är att ingen av oss är ekonomer och är inte heller intresserade av ekonomi eller bokföring mer än att det givetvis ska vara rätt 100% av tiden. Jag vill inte hålla på med bokföring och redovisning utan jag vill ha det som en tjänst istället.” 

 

Smarkit Agency hade tidigare en liknande lösning där de outsourcade sin ekonomifunktion till en annan byrå som också erbjöd automatiserad bokföring.

 

“Vi hade en liknande lösning tidigare och den fungerade väldigt bra fram tills vi var ungefär fyra, fem personer. Någonstans där gick en brytpunkt där jag kände att jag behövde ha bättre koll på siffrorna snarare än att det bara fungerade.”

 

Niloo fortsätter.

 

“Jag behövde kunna borra mig ner i siffrorna hela vägen, ibland till verifikaten för att kunna få bättre rapporter och beslutsunderlag.” 

 

Så det var anledningen till att Niloo började titta dels på mer automatiserade lösningar men också efter en lösning där hon kunde samla hela bolagets ekonomi och administration på ett och samma ställe.

 

Tidigare behövde kollegorna på Smarkit Agency tidrapportera i ett externt system där Niloo sedan hämtade informationen för att skapa kundfakturorna manuellt.

 

“Den tidsbesparingen gjorde att jag kände att PE var en betydligt bättre match.  Då är vi nio anställda idag och har cirka 25 uppdrag. Det jag ser är att den tidsbesparingen kommer att öka exponentiellt i takt med att vi växer. Det är väldigt värdefullt för mig”.  

 

 

DEN STÖRSTA SKILLNADEN MELLAN LÖSNINGARNA 

 

“Skillnaden är att jag med PE får en personlig kontakt. Jag har en dedikerad ekonom som sköter min dagliga bokföring och redovisning och jag vet vem jag ska vända mig till vid frågor”.  

 

“Lösningen vi hade tidigare erbjöd också stöd men då i form av en support-funktion. En allmän support fungerar bra fram till dess att man behöver ha en tätare kontakt med sin ekonomifunktion. Då vill jag inte behöva förklara hur vår affärsmodell ser ut eller vilka rapporter jag behöver varje gång. Utan då är det betydligt enklare att kunna vända sig till min egen ekonom i på PE”. 

 

“En annan viktig vinst för oss är att vi har fått hjälp att sätta ekonomiprocesser som är redo för vår tillväxt från dag ett. Vi var fyra personer när vi blev kunder till PE, idag är vi nio personer och om ett år är vi kanske 20 eller 30 konsulter. Vi sa till PE att vi ville implementera processer som vi kan växa med. Se inte på oss som ett bolag med fyra anställda för det kommer vi inte att vara länge till. De tipsen vi fick under uppstarten och den best practice process som vi har fått hjälp med att implementera uppskattar jag väldigt mycket. Det gör att vi är redo att skala upp vår verksamhet redan från start.”  

 

PRISET 

 

“Om jag skulle säga någonting om prismodellen på PE så är det att den är förutsägbar. Jag vet vad jag betalar varje månad och det passar mig väldigt bra. När man växer så snabbt som vi gör så passar det mig bättre att ha en prismodell som är fast istället för en modell som växer med antalet medarbetare. Då vet jag vad min ekonomifunktion kostar mig varje månad.”  

 

Men det var inte bara prismodellen som gjorde Niloo övertygad, utan också den tidsbesparing som hon gör varje månad. Som VD på ett konsultbolag var tiden en extra viktig faktor i ekvationen menar hon.

 

“När jag tittade på priset för lösningen, så la jag ihop det jag betalade för min föregående ekonomilösning, externa licenskostnader som exempelvis tidrapporteringen. I vissa lägen fick jag även betala för konsultstöd; viss rådgivning ingick i vår ekonomitjänst annan kostade extra per timme eller per ärende. Sedan fick jag också lägga till min egen tid. Jag tror att många missar att räkna med sin egen tid. Idag sparar jag cirka två timmar per månad på att ha allt samlat på ett ställe, den tidsbesparingen kommer att öka ju mer vi växer. Så för mig är prismodellen attraktiv just för att den är förutsägbar och tydlig och jag vet vad jag betalar och får för det.”  

 

Läs mer om Smarkit Agency på www.smarkitagency.se.

Är ni också ett konsultbolag på en kraftig tillväxtresa? Hör av dig till oss så får ni en gratis konsultation!

Cygni

Konsultbolaget Cygni har gjort en fantastisk tillväxtresa och fortsätter att växa när dom nu har blivit uppköpta av Accenture, ett irländskt-amerikanskt multinationellt konsultbolag. Vi på PE är väldigt glada att vi har fått vara med på Cygnis resa att möjliggöra den snabba tillväxtresa som dom har gjort. Vi träffade Cygnis VD Jon Persson som delar med sig av hur de gick från 90 anställda, excel-ark och tidsödande administration till 200 anställda och en fullt automatiserad och skalbar ekonomilösning som möjliggjort resan fram till idag.  

När Cygni var 90 anställda hade dom växt ur sin ekonomilösning. Den byggde på att dom gjorde ett excel-ark varje månad som skulle vara en tidrapport. Därefter mejlade dom ut den till alla anställda som fick fylla i den innan den printades och skickades till en extern redovisningsbyrå. Det här ledde till många manuella fel i hanteringen och framförallt mycket onödig administration kring ekonomin. Egentligen hade dom växt ur den här lösningen långt tidigare, men med en snabb tillväxt drog dom sig inför uppgiften att byta system och vad det bytet kunde leda till om det inte gick som dom önskade. 

 

”Det är såklart alltid en oro i alla stora förändringsprojekt som man går in i”, berättar Cygnis VD Jon Persson. ”Om våra konsulter blir missnöjda för att vi har ett dåligt system så kommer det spilla ut över hela företaget så det är otroligt viktigt att medarbetarna känner att det är ett lättarbetat och välfungerande system”.

 

Lösningen var att titta på en automatiserad lösning med ett system som kunde hantera hela ekonomi- och lönefunktionen. Med PE Accounting kunde Cygni fortsätta att växa obehindrat och använda PE som ett stöd inte bara administrativt utan också för dom anställda.

”Som styrelsemedlem i Cygni skriver jag mycket rapporter inför styrelsemöten och då är det otroligt skönt att kunna dra ut rapporter ur systemet. Det har hjälpt mig mycket i min roll. Vi har även stor hjälp när det gäller upphandlingar, att kunna ta fram statistik ur systemet på ett enkelt sätt. Innan vi skaffade PE var det omöjligt att ta fram statistik och det visar verkligen hur bra det är för oss att kunna använda ett sådant verktyg”.

 

”Det är stor skillnad mot systemet vi hade tidigare, där lämnade vi in fysiska papper och fick tillbaka en en rapport en gång i månaden men nu kan jag se på en minut om någonting ändrats i systemet.”

 

Dom tre bästa sakerna med PE enligt Cygnis VD Jon Persson:

 

  1. Allt samlat i ett och samma system, där de olika delarna verksamheten och systemet pratar med varandra på ett logiskt sätt.
  2. Skalbarheten. Med rätt processer kan bolaget växa obehindrat dom kommande åren tack vare skalbarheten i automationen.
  3. Säkra underlag. Som styrelsemedlem i Cygni är det väldigt tacksamt att kunna dra ut rapporter när och varsomhelst och veta att dom stämmer.

Läs gärna mer om Cygni och deras verksamhet på www.cygni.se.

 

Hör gärna av dig om du vill veta mer om hur PE skulle kunna hjälpa er att få liveuppdaterade beslutsunderlag och en ekonomitjänst som håller för tillväxt!