Ekonomin är en grundsten i alla bolag. Oavsett om du, precis som vi, älskar redovisning eller inte så är det är viktigt att den sköts på rätt sätt och stämmer. Inte minst när förutsättningarna förändras snabbt. Idag är det trots allt inte bara covid-19 och digitalisering som påverkar, utan även globalisering och ett allt hårdare konkurrensklimat. Ekonomi är helt enkelt ett område som inte får fallera.Idag finns förutsättningarna för att ha kontroll i realtid och därmed fatta välgrundade och snabba beslut. Att behöva lägga massa manuell tid på pappersarbete, att stämma av med banken, eller följa upp fakturor etc. kostar mer än det smakar. Och ärligt talat så är det ganska onödigt och omodernt.
/Damir Pepic, Tillväxtchef på PE Accounting och med bakgrund inom implementering av ekonomisystem, revision och skatt.
Digitaliserad redovisning är dåtid, automatiserad redovisning är nutid
För 7–8 år sedan var digitalisering hett och nytt. De mest framåtlutade bolagen gick då över till en mer digital redovisning där pappersarbete minimerades och underlagen digitaliserades i hög utsträckning. Men vi vågar påstå att den tiden är förbi. Det innebär inte att alla ekonomiavdelningar är digitala idag, långt ifrån, men det innebär att möjligheten har funnits ganska länge. Att ha digitala underlag och minimera eller till och med slippa pappersarbete är inget nytt eller revolutionerande.
Dagens mer heta område är snarare automatisering. Vi vågar säga att ”Automatiserad redovisning är det nya svarta” och de som lyckas nyttja automatiseringen fullt ut är de som kommer att vara vinnare på en stenhård marknad. För oss har automatisering varit en grundläggande förutsättning redan från start. Vi vet att kostnadseffektivitet inte enbart hänger på att digitalisera, det ligger snarare i standardisering och automatisering.
En lönsam tillväxt kräver automatisering
Vad går att automatisera då? Jo, ganska mycket faktiskt. Framförallt går det att minimera alla manuella mellansteg så att en konsulttimme till exempel snabbt kan omvandlas till kronor och ören på banken, samt att du sköter allt på ett enda ställe och endast en gång. Vi vågar påstå att automatisering är grunden till att kunna jobba effektivt, var och när du vill.
Vi tar en kundfaktura som exempel och beskriver vad som händer längs vägen:
- Du skapar fakturan. Du kan givetvis välja att skapa en kundfaktura manuellt, men om du har en automatiserad lösning så kan din faktura skapas automatiskt baserad på tidsredovisningen från dina medarbetare till exempel. Minimalt jobb för dig och maximal förutsättning för att det blir rätt. De allra flesta fel beror på människor som klipper och klistrar mellan olika system.
- Du skickar fakturan. Du kan skicka fakturan via post, men även det är ganska onödigt idag med alla digitala möjligheter. Oavsett hur du väljer att skicka den; vid attest så bokförs och periodiseras kundfakturan direkt i det fall då du har en automatiserad lösning. Om du kör mer traditionellt måste du själv (eller via redovisningsbyrån) bokföra och periodisera.
- Du vill ha betalt. I en automatiserad lösning bör ditt system vara integrerat med banken så att du kan stämma av fakturor mot betalningar automatiskt. Både du som fakturaställare och kunden ska dessutom få påminnelser när det behövs. Du behöver alltså inte hålla koll på om pengarna kommit in eller inte, det sköter systemet åt dig.
- Du vill ha kontroll. Att ha koll på likviditet och kassan är alltid viktigt och ibland helt avgörande. Därför vill du att allt stäms av direkt i systemet, via en bankintegration, så att du kan få reskontra och resultatrapporter i realtid. Det ger dig full kontroll över fakturering och intäkter.
- Du vill uppfylla regelverket. Fakturan du skickade ska även skapa underlag för din momsdeklaration. Har du en traditionell lösning så kan du välja att göra detta själv eller via en redovisningsbyrå. Men väljer du en helt automatiserad lösning så skapas även underlaget för din momsdeklaration direkt när du skickar fakturan. Återigen för att minimera jobbet och endast göra det en gång och på ett ställe.
Traditionella metoder för att sköta ekonomin är inte längre kostnadseffektiva. Förmågan att lägga merparten av bolagets resurser på affärsnytta och kunna ställa om efter behov är allt viktigare.
Så får du fullständig kontroll i vår automatiserade lösning
Vi tror på en kombination av människa och maskin. Vi har därför ett komplett ekonomisystem där dina ekonomiprocesser automatiseras så långt det går för att minska manuell stansning mellan olika system och öka lönsamheten. Till det kopplar vi vassa redovisningsexperter som svarar på dina frågor inom 24 timmar och det kostar inget extra.
Med PE ingår följande till ett fast pris per månad:
- Realtidsuppdaterade beslutsunderlag.
- Helt pappersfri redovisning.
- Allt i samma system – du får lön, tid- och projektrapportering i samma system som kund- och leverantörsfakturering, utlägg, bokföring samt rapporter.
- Rådgivning som ingår i priset. Du får tre dedikerade ekonomer som arbetar proaktivt och vet exakt vad ditt företag behöver. Denna support ingår med en svarstid inom 24 timmar.
- En smidig app för att fotografera kvitton och rapportera tid för projekt eller frånvaro.
- Möjlighet att skapa smarta integrationer via vårt öppna API.
- Möjlighet att arbeta i ett system som ständigt utvecklas och förbättras av vårt utvecklingsteam och med fokus på dina önskemål som kund.
Är automatiserad redovisning något för dig?