Maskrosbarn

Barnrättsorganisationen Maskrosbarn bedriver stödverksamhet och påverkansarbete för att hjälpa barn mellan 13-19 år med föräldrar som har ett missbruk, lider av psykisk ohälsa eller som utsätter barnet för våld. Som organisation med 90-konto har de höga krav på att hålla nere overheadkostnader samtidigt som de behöver ägna varje timme och krona åt att göra skillnad för de barn som behöver hjälp. Med PE Accountings kombination av egenutvecklat automatiserat ekonomisystem och redovisningsbyrå blev det möjligt.

 

Vi intervjuar Elin Hågeby Caceido som är Generalsekreterare på Maskrosbarn.

Vad är den stora skillnaden med PE Accounting för er som organisation?
Vi måste till varje pris hålla nere kostnader i både tid och pengar för övergripande administration. PE Accountings effektiva digitala processer och support är för oss en stor del av att det är möjligt.
Generellt passar PE Accounting mig och Maskrosbarn extremt bra. Vi har omkring 150 timanställda och 25 som jobbar heltid utan att det kräver någon direkt administration från oss, det bara flyter på och fungerar som det ska.
Vi vet precis vad det kommer att kosta, då PE Accounting har ett fast månadsarvode där allt ingår. Det mesta sköts dessutom på automatik. Perfekt för oss som måste vara petiga in i minsta lilla detalj och samtidigt ägna all tid och resurser vi kan för att hjälpa de som är mest utsatta i samhället.
Vilka är de största fördelarna med PE Accounting?
Det finns många positiva saker med PE Accounting jag kan dela med mig av som alla på olika sätt underlättar för mig och oss som organisation:

1. Extremt smidig tidrapportering och lönehantering kopplat till all annan redovisning.

2. Enkelt för mig att ha kontroll över kostnader med fast månadsarvode.

3. Allt är väldigt transparent och jag kan alltid följa varje siffra ner i minsta detalj.

4. Hög personlig service och extra engagemang när det verkligen behövs.

5. Minimalt med administration för mig och hela organisationen gör att vi kan fokusera på rätt saker.

6. Kunnigt implementeringsteam som verkligen kan hjälpa till under själva omställningen från tidigare system och arbetssätt.

 

Hur fungerade omställningen till digital- och automatiserad redovisning?

 

Det är väl lika bra att vara ärlig. Det tog en stund innan allt var mer eller mindre automatiskt. Vi har väldigt specifika krav och regelverk som påverkar just vår typ av verksamhet. För att det skulle fungera och vara så automatiserat som möjligt samarbetade vi med PE Accountings implementeringsteam och konsulter.

 

Vi identifierade de viktiga processer som behövde fungera löpande och anpassade allt för att redovisningen i slutändan skulle bli rätt. När allt var på plats däremot så var det helt optimerat och en otroligt värdefull investering för oss. Inte bara nu, utan även på sikt. En nödvändig omställning som behövde göras.

Jag vill avsluta med att lyfta två riktigt positiva saker med PE Accounting som slog mig under coronakrisen. Det första är att vi har haft minimalt med administration och kunnat arbeta hemifrån utan problem. Det andra är att vi hela tiden på ett pedagogiskt sätt fått rätt information kring hur olika stödåtgärder och regelförändringar påverkar oss och dessutom fått all hjälp vi behövt helt utan extra kostnad. Den kostnadsfria servicen när det behövdes som mest tror jag är närmast unik.