Hitta lönsam tillväxt i en lågkonjunktur – ja, hur HITTAR du det egentligen?
→ Tillväxttipset # 4 Minska kostnader smart & var kreativ!👇
💡 Så minskar du kostnaderna smart!
Var försiktig med att direkt dra ner på kostnadsposter utan att förstå konsekvenserna! Du behöver regelbundet titta på realtidsuppdaterad och tillförlitlig data för att dra rätt slutsatser och minimera riskerna.
Ett vanligt exempel som vi ofta stöter på är att företag kapar marknadsbudgeten, avvecklar konsulter eller gör sig av med personal – utan att analysera data. För en mindre marknadsbudget kan det t.ex. innebära mindre synlighet, färre leads och färre affärer.
💡 Var kreativ! Mer “bang for the buck” – Hur kan du uppnå samma resultat med mindre pengar? Eller våga testa nya koncept utan att det blir för kostsamt?
En klassisk marknadspost är mässor, och mässor är dyrt – vi vet! Även att delta på alla happenings runt mässan är också kostsamt. Men det kan också vara väldigt viktigt för företag att synas på mässor relevanta för målgruppen. Så hur kan du tänka för att uppnå samma, eller till och med bättre resultat, med en mindre peng?
Monter- och mässkostnad + middag/frukost/mingelkostnad = jättedyrt
→ Istället för att köpa hela mässshebang:et kan du välja att endast ställa ut – och tillsammans med en partner anordna en egen middag för prospekts och kunder. Det kostar både mindre och tar dig närmre kunderna. Är det riktigt kärvt i kassan kan du också partna upp med samarbetspartners för att dela på kostnaden för eventytan 😊
💡 Vill du veta ha fler tillväxttips? Ta en titt på vårt webinarium där panelen, bestående av Måns Alfven från Alfvén & Didrikson, Elin Lundström från Upsales och Sofie Ovesen från PE Accounting, diskuterar lönsam tillväxt i lågkonjunktur! https://lnkd.in/d_NYrqJT