I takt med den ökade spridningen utav covid-19 har även diskussionen kring utökade stödåtgärder för att stödja dig som företagare tagit fart igen. Vad är egentligen läget just nu, vad vet vi och vilka stödåtgärder finns möjlighet att ta del av? Jag försöker här förklara kort hur det ser ut just nu. /Emma Rehnström, Accounting Manager, PE Accounting
Omsättnings- eller omställningsstödet som det också kallas för, är ett stöd som tidigare har gått att ansöka om. Först avsåg det minskad omsättning i mars och sen utökades det till att avse perioder till och med juli månad. Ansökningsperioden för stöd för minskad omsättning i dessa perioder har nu stängt (30 nov) men förslag finns nu på att utöka stödet så att det kommer gå att ansöka även för årets sista månader, augusti till och med december.
Stödet kommer delas upp i två perioder. Stöd ges för perioden augusti – oktober till företag som har ett omsättningstapp på minst 40% i jämförelse med samma period 2019. För perioden november – december behöver omsättningstappet vara minst 30% för att ditt företag ska vara berättigade till stöd. Om ni kommer ansöka om detta stöd så glöm inte att kontakta din redovisningskonsult för att säkerställa att det inte saknas något underlag eller liknande för att kunna säkerställa att bokföringen är korrekt för dessa perioder. Detta för att säkerställa att ni i er ansökan lämnar korrekta uppgifter.
En viktig parameter för att också vara berättigad till stödet är att det inte får ha tagits något beslut om utdelning i företaget under perioden mars 2020 till och med juni 2021!
Korttidspermittering
Även möjligheterna till stöd för korttidspermittering kommer att förlängas t.o.m. juni 2021. Det nya regelverket som möjliggör detta har inte trätt i kraft än och beräknas inte göra det förrän i februari 2021. Däremot kommer det gälla retroaktivt från den 1 december 2020. Så än så länge finns inte möjlighet att skicka in en ny ansökan för kommande månader utan vi behöver avvakta med besked från Tillväxtverket om vad som kommer gälla för kommande månader och när ansökan kan skickas in.
Har ni redan under 2020 tagit del utav stöd för korttidspermittering så är det viktigt att tänka er för kring åtgärder som utdelning och bonusar (eller någon form av extra lön som skulle kunna ses som bonus). Detta i och med att Tillväxtverket då kan anse att företaget inte gjort vad de kan för att minska på företagets lönekostnader.
Konstaterade kundförluster
Inte bara möjligheten till att ansöka om olika former av stöd har möjliggjorts till följd av utvecklingen av 2020. Skatteverket har även sett över möjligheten att ta upp konstaterade kundförluster och därmed ökat möjligheten er som har kunder med stora betalningssvårigheter att få tillbaka den utgående moms som deklarerats i samband med att fakturan ställdes ut. Förutsättningarna har alltså ändrats för att ni ska få rätt till att ta upp en konstaterad kundförlust:
- Köparen är en beskattningsbar person.
- Fakturan utfärdas mellan den 1 februari 2020 och den 31 december 2020.
- Det har gått minst 3 månader sedan fordran förföll till betalning.
- En skriftlig betalningspåminnelse har skickats ut.
- Säljaren och köparen är inte i intressegemenskap.
Se över debiterad preliminärskatt
Parkering för anställda
Julbord, julgåvor och förmånsbeskattning
En viktig aspekt att tänka på är att det klassiska julbordet inte brukar vara skattepliktigt för era anställda då det klassificeras som intern representation vilket innebär att det är en gemensam måltid i en anvisad lokal. Detta innebär att måltiden kommer utgöra en skattepliktig förmån om ni väljer att bekosta julbord eller annan mat för era anställda på annat sätt, exempelvis genom att skicka hem mat till de som arbetar hemifrån.
Coronakolla årsredovisningen
Är du kund hos oss så kan du kontakta din PE-konsult så hjälper vi dig att se över vad som gäller för just ditt företag och vilken information som är aktuell för er att lyfta i årsredovisningen.